پرداخت حق بیمه سال جدید به شرکت‌های بیمه‌گر و جریمه سنواتی که بیمه پرداخت نشده از سوی کشاورزان که بعضا جریمه آنها سنگین‌تر از حق بیمه سال جاری می‎شود، مشکلاتی برای کشاورزان ایجاد کرده است.

مانع اصلی پلاک‎ گذاری ادوات کشاورزی در گلستان بحث بیمه است

به گزارش گلستان ۲۴؛ گلستان، یکی از استان‎های کشاورزی خیز در کشور محسوب می‎شود که اشتغال بیش از نیمی از جمعیت آن به کشاورزی و شاخه‎های آن وابسته است. با توجه به اینکه فصل زراعی جدید و کشت محصولات پاییزه در گلستان آخرین روزهای خود را سپری می‎کند گفتگویی با عباسعلی سلیمانی مدیر جهاد کشاورزی گرگان ترتیب داده‎ایم که در زیر می‎خوانید.

با توجه به اینکه فصل کشت محصولات پاییزی در گلستان رو به اتمام است، در خصوص وضعیت نهاده‎ها و شرایط آب و هوایی استان در زمان کشت محصولات توضیح بفرمایید.

 سلیمانی: کشاورزان ضمن آنکه در مراکز جهاد کشاورزی قرارداد کشت را منعقد می‎کنند با مراجعه به  مراکز  توزیع بذر و کود می‎توانند نهاده‎های مورد نیاز خود را دریافت کنند در واقع بذر و کود به اندازه کافی در مراکز توزیع وجود دارد و در این رابطه کشاورزان دغدغه‎ای نداشته باشند.

امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب،کشاورزان فصل کشت را به راحتی سپری کردند سال گذشته بیشتر اراضی به صورت گلی کار کاشته شد امسال با توجه به شرایط آب و هوایی مساعد بستر خوبی برای کشت محصولات فراهم شد امیدواریم سطح سبز و عملکرد خوبی را شاهد باشیم.

*بخشودگی جرایم بانکی کشاورزان

برای آن دسته از  کشاورزانی که از بانک‎ها تسهیلات دریافت و نتوانستند در موعد مقرر نسبت به پرداخت اقدام کنند آیا تمهیداتی اندیشیده شده است؟

سلیمانی: با توجه به شرایط اقلیمی و سیلی که در گلستان اتفاق افتاد فرصتی برای کشاورزان فراهم شد تا از تسهیلات استفاده کنند بر این اساس آن دسته از کشاورزانی که از تاریخ اول مهرماه ۱۳۹۶ تا سی و یکم شهریورماه ۱۳۹۸ از بانک‌ها تسهیلات دریافت و در تاریخی که ذکر شد، موعد سررسیدشان است با مراجعه به بانک‌ها و درخواست استفاده از قانون «بند خ ماده ۳۳ » سود و جرایم بانکی‎شان مورد بخشودگی قرار می‌گیرد و پرداخت تسهیلات به سنوات بعدی موکول می‎شود.

کشاورزان از هزینه بالای بیمه ادوات کشاورزی ناراضی هستند آیا در این رابطه رایزنی‎هایی انجام شده است؟

سلیمانی: با توجه به سیستمی شدن سوخت برای ماشین‎های کشاورزی پلاک‌گذاری برای تراکتورها الزامی شد اما یکی از موانع پلاک‌گذاری تراکتورها بحث بیمه است از آنجایی که در سنوات گذشته تراکتورها بیمه نشده‎اند شرکت‌های بیمه‌گر اعلام کرده‎اند ضمن آنکه بیمه سال جدید باید پرداخت شود جریمه سنواتی که بیمه پرداخت نشده را نیز باید کشاورزان بپردازند در واقع جریمه سنگین‌تر از حق بیمه سال جاری می‎شود از این رو از سوی وزارت جهاد کشاورزی با بیمه‎ها در سطح ملی مذاکراتی انجام و تاکنون پاسخ مثبتی برای استان‎ها ارسال نشده است اما سازمان جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را می‎کند تا بحث جرایم کمتر و کشاورزان به راحتی ادوات خود را بیمه کنند.

*افزایش تعهدات صندوق بیمه محصولات کشاورزی در سال جاری

یکی از دغدغه‎های کشاورزان بیمه محصولات کشاورزی است کشاورزان عنوان می‎کنند که در صورت بروز خسارت یا حوادث، بیمه محصولات از کارایی مناسبی برخوردار نیست چرا که هزینه‌های کشاورز را پوشش نمی‎دهد آیا در این رابطه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

سلیمانی: امسال شرایطی حاصل شد که تعهدات صندوق بیمه محصولات کشاورزی بیشتر شود و دولت برای نخستین بار بود که به صندوق بیمه اعتبار تخصیص داد تا در صورت وارد شدن خسارت به محصولات، صندوق اقدام به پرداخت خسارت کند بنابراین به فعالان در حوزه کشاورزی توصیه می‎کنیم در بخش زراعت، باغبانی، دام به خصوص دام سنگین و سبک از بیمه استفاده کنند تا در صورت بروز خسارت از مزایای بیمه استفاده کنند.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار