کارشناسان معتقدند با اصرار مسئولان محلی برای برق‌رسانی به دهکده‌های ییلاقی دشت جهان‌نما، بام گلستان زیر تیغ ساخت و ساز می‌رود و غده سرطانی جدید در منطقه حفاظت شده شکل می‌گیرد.

غده سرطانی جدید در دشت جهان‌نما/«بام گلستان» تاب بی‌تدبیری ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ در دو دهه اخیر ساخت و ساز در مناطق ییلاقی و خوش آب و هوای گلستان به معضل تبدیل شده است. روستای «زیارت» در منطقه حفاظت شده جهان‌نما یکی از قربانیان سرشناس ویلاسازی است و از آن به عنوان غده سرطانی بام گلستان و نماد ساخت و سازهای غیرمجاز در کشور یاد می‌شود. حالا با اصرار مسئولان به برق‌رسانی روستای جهان‌نما غده سرطانی جدیدی در حال شکل گرفتن است.

منطقه حفاظت شده جهان‌نما از ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان گرگان در محور توسکستان و دشت سرعلی‌آباد آغاز و تا ۶۰ کیلومتری کردکوی در دشت جهان‌نما و دهکده‌های ییلاقی سعدآباد محله و کفشگیری محله ادامه دارد.

در سال ۱۳۹۱ با اصرار متولیان محلی و رایزنی‌ها در وزارت کشور، دهکده‌های ییلاقی کفشگیری محله و سعدآباد محله در دشت جهان‌نما با نام «جهان‌نما» کد روستایی دریافت کردند و سال گذشته هم به بهانه جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در منطقه، طرح هادی ۴۰ هکتاری آن از سوی بنیاد مسکن تهیه و ابلاغ شد.

 

پس از دریافت کد روستایی و تهیه طرح هادی برای دهکده‌های ییلاقی، حالا مسئولان محلی با وجود اینکه به صراحت اعلام می‌کنند دهکده‌های ییلاقی دشت جهان‌نما ساکن دائمی ندارد اما بر تأمین زیرساخت‌ها در این منطقه اصرار دارند.

جهان‌نما سکنه دائم ندارد

فرماندار کردکوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: جهان‌نما سکنه ثابت نداریم و این منطقه در زمستان قابل زندگی نیست اما یکسری مشکلات در جهان‌نما وجود دارد که پیگیر حل آن هستیم و تاکنون برای حل این مشکلات با وزیر نیرو و معاون رئیس جمهور مکاتباتی داشته‌ایم.

خط انتقالی پیشنهادی جهت برق‌رسانی به سکونتگاه موقت مذکور بر اساس مطالعات طرح مدیریت منطقه حفاظت شده جهان‌نما از زون امن عبور می‌کند و با توان اکولوژیک همخوانی نداردابراهیم قدمنان با تأکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم ساخت و سازهای بی‌ضابطه بلای جان منطقه شوند، افزود: راه دسترسی به روستاهای درازنو، جهان‌نما و حاجی آباد مناسب نیست و در تأمین آب و برق در منطقه هم با مشکلاتی مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: مشکل آب را با جمع کردن خودیاری از مردم و تخصیص ۱۰۰ میلیون تومان اعتبار حل کرده و تلاش داریم بتوانیم همان‌گونه که موافقت وزیر نیرو برای برق‌رسانی به منطقه را جلب کردیم نظر مثبت محیط زیست را هم کسب کنیم.

هرچند کارشناسان بیش از یک دهه است که هشدار می‌دهند دریافت کد روستایی برای دهکده‌های ییلاقی دشت جهان‌نما بهانه‌ای است برای گسترش ساخت و ساز در این منطقه اما لابی‌های مسئولان محلی گوی سبقت را از نظرات کارشناسی ربوده است.

به تازگی هم در هفتمین جلسه شورای اداری شهرستان کردکوی که با حضور هادی حق شناس، استاندار گلستان برگزار شد، برق‌رسانی به دهکده ییلاقی جهان‌نما مصوب شد.

در بند پنجم صورتجلسه شورای اداری که به شرکت توزیع برقی گلستان، اداره کل محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی گلستان و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان ابلاغ شد، آمده است؛ «با توجه به بررسی‌های کارشناسی و جلسات گذشته جهت برق‌رسانی به روستای جهان‌نما در نتیجه عدم کارایی استفاده از ظرفیت انرژی پاک و همچنین عدم امکان اجرای مسیر جلین پلین، شرکت توزیع برق گلستان مکلف گردید نسبت به اجرای شبکه برق در مسیر موجود (جاده مقزی) اقدام و گزارش را به دفتر آقای استاندار ارسال نماید. (اجرای پروژه مذکور با توجه به داشتن طرح هادی روستای جهان‌نما و نظارت فرمانداری، بخشداری، بنیاد مسکن، محیط زیست و منابع طبیعی جهت جلوگیری از ساخت و ساز (بیش از ۴۰۰ خانوار و جلوگیری از ایجاد زیارت دوم) مورد موافقت واقع گردید.»

 

برق‌رسانی به جهان‌نما میسر نیست

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر دراین‌باره اظهار کرد: بحث انتقال برق به جهان‌نما مسبوق به سابقه است و قبلاً این موضوع بررسی شده و سازمان محیط زیست اعلام کرده بود امکان برق‌رسانی به جهان‌نما میسر نیست.

محمدرضا کنعانی با تأکید بر اینکه اجازه نمی‌دهیم جهان‌نما به زیارت دیگر تبدیل شود، افزود: سکونتگاه مذکور در منطقه حفاظت شده جهان‌نما واقع شده و عمدتاً برای خوش‌نشینی بومیان و گردشگران در فصل تابستان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در باقی سال خالی از سکنه است.

شرایط فعلی جهان‌نما حاصل کوتاهی محیط زیست در دهه‌های اخیر است چراکه برنامه جامع و کاملی برای سکونتگاه‌های درون و پیرامون هیچیک از مناطق حفاظت شده کشور نداریموی ادامه داد: خط انتقالی پیشنهادی جهت برق‌رسانی به سکونتگاه موقت مذکور بر اساس مطالعات طرح مدیریت منطقه حفاظت شده جهان‌نما از زون امن که زیستگاه گونه‌های شاخص استان نظیر مرال، خرس و پلنگ عبور می‌کند و با توان اکولوژیک زمین همخوانی ندارد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست گلستان تصریح کرد: با توجه به وضعیت تصرفات و ساخت و سازهای غیرمجاز گسترده در منطقه زیارت واقع در ضلع شمالی منطقه حفاظت شده جهان‌نما، اجرای طرح مزبور، تخریب و تجاوز به اراضی ملی را به همراه خواهد داشت.

وی توضیح داد: نماینده اداره کل محیط زیست در جلسه شورای اداری شهرستان کردکوی حضور داشته و به صراحت بر بهره‌گیری از انرژی پاک و سازگار با محیط زیست نظیر انرژی خورشیدی و بادی تأکید کرد که این امر مورد وثوق استاندار محترم نیز واقع شد.

کنعانی تأکید کرد: همانطوری که قبلاً نیز طی مکاتبات متعدد اعلام شده است؛ اداره کل محیط زیست به استناد قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و آئین نامه اجرایی مربوطه با اجرای طرح فوق موافقت ندارد و آنرا مغایر با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست و قوانین و اسناد بالادستی می‌داند.

وی یادآور شد: قبلاً هم به فرماندار پیشنهاد دادیم برای تأمین برق در جهان‌نما به سمت انرژی پاک (پنل‌های خورشیدی و بادی) بروند همانگونه که ما در ایستگاه محیط بانی جهان‌نما آن را تجربه کرده‌ایم.

می‌خواهند غده سرطانی جدید ایجاد کنند

در حالی که کنعانی از مخالفت اداره کل محیط زیست گلستان با برق‌رسانی به جهان‌نما خبر می‌دهد اما عضو کمیسیون مناطق حفاظت شده IUCN معتقد است شرایط فعلی جهان‌نما به کوتاهی محیط زیست در دهه‌های گذشته و هم‌اکنون باز می‌گردد.

 

مزدک دربیکی به خبرنگار مهر اظهار کرد: دهکده‌های ییلاقی دشت جهان‌نما در هیچ برهه تاریخی، روستا نبوده‌اند؛ طبق قانون، تعاریف و ضوابط دریافت کد روستایی برای منطقه‌ای که ساکن دائم ندارد، غیرقانونی است.

وی دریافت کد روستایی برای جهان‌نما و تأمین زیرساخت‌ها در آن بهانه‌ای برای دست اندازی به منابع طبیعی و محیط زیست این منطقه دانست و گفت: معتقدم برق‌رسانی به جهان‌نما بهانه‌ای از سوی عده‌ای است تا بعد از زیارت و درازنو، غده سرطانی جدیدی در منطقه حفاظت شده جهان‌نما و دشت جهان‌نما ایجاد کنند.

این دکترای محیط زیست افزود: شرایط فعلی جهان‌نما حاصل کوتاهی محیط زیست در دهه‌های اخیر و هم‌اکنون است چرا که برنامه جامع و کاملی برای سکونتگاه‌های درون و پیرامون مناطق حفاظت شده نه تنها در جهان‌نما بلکه در هیچیک از مناطق حفاظت شده کشور نداریم.

وی ادامه داد: فشار و اصرار مسئولان محلی برای خدمات رسانی به منطقه‌ای که تنها یک فصل از سال در آن سکونت وجود دارد، تنها دو دلیل می‌تواند داشته باشد یکی سو استفاده مراکز قدرت دولتی از شرایط محیط زیست و دیگر کوتاهی محیط زیست در تدوین برنامه‌های مدیریتی.

هم‌اکنون ساخت و سازهای بی‌ضابطه بلای جان منطقه حفاظت شده جهان‌نماست و بر اساس توان سرزمینی بام گلستان تاب برق‌رسانی و گسترش ساخت و سازها را ندارد و اصرار مسئولان برای تأمین زیرساخت‌ها جز ایجاد غده سرطانی جدید در این منطقه حفاظت شده حاصلی ندارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار