بازار خودرو از ماه پیش تاکنون روی ثبات قیمت‌ها را به خود ندیده و هرروز شاهد افزایش بیشتر است به طوری که فعالان این بازار ادامه روند فعلی را برای این بازار خطرناک می‌دانند و معتقدند وضعیت به جایی رسیده که نمی‌توان پیش‌بینی درستی از بازار داشت.

خودروهای دپویی قیمت ها را گران کرد

به گزارش گلستان ۲۴؛ همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و افزایش تولید خودروسازان با هدف فروش بیشتر و همچنین انجام تعهدات، قیمت‌ها روند افزایشی خود را از سر گرفتند که به گفته مسئولان این بازار، این امر به دلیل عدم فروش خودروهای تحویلی بوده است.

 به اعتقاد آنها به دلیل جو روانی ایجاد شده دارندگان خودروهای ثبت نامی از فروش خودروهای تحویلی سرباز می‌زنند و این امر منجر به برهم خوردن عرضه و تقاضا شده و تازمانی که این خودروها وارد بازار نشود نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.

 نعمت الله کاشانی، نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار با اشاره به افزایش نرخ خودروها از ماه گذشته تاکنون اظهار می‌کند: بخشی از این افزایش نرخ به نوسانات ارزی برمیگردد و بخش اصلی به عدم عرضه از سوی خریدارانی برمی گردد که نسبت به ثبت نام خودرو اقدام کرده اما از فروش آن سرباز می‌زنند.

 وی می‌افزاید: درحال‌حاضر مصرف‌کننده واقعی در بازار وجود ندارد و با وجود آن که شرکت‌ها در حال تحویل خودروهای ثبت نامی و انجام تعهدات خود هستند اما این خودروهای تحویلی وارد منزل ثبت نام کننده‌ها شده و در بازار عرضه نشده است.

 کاشانی با تاکید بر این که این دسته از ثبت نام‌کنندگان نیز با هدف کسب سود اقدام به ثبت نام کرده و مصرف‌کننده واقعی نیستند، تصریح می‌کند: هم اکنون شاهد جو روانی هستیم که دارندگان خودرو با هدف کسب سود بیشتر از فروش و عرضه خودروی ثبت نامی خود در بازار سرباز می‌زنند چرا که هم اکنون عنوان می‌شود که قیمت‌ها بیش از این افزایش می‌یابد.

 نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو ادامه می‌دهد: هم اکنون نه فروشنده‌ای در بازار وجود دارد و نه خریداری این در حالیست که بازار همواره تابع عرضه و تقاضا است و در صورت عدم عرضه از هر سو شاهد افزایش قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

 وی با بیان این که هم اکنون خودرو در اختیار مردم هست اما فروشنده‌ای وجود ندارد، می‌گوید: درحال‌حاضر شاهد کمبود عرضه خودروهای اقتصادی نظیر پژو و سمند و تندر ۹۰ که اقشار متوسط جامعه تمایل به خرید آن دارند، هستیم به طوری که این خودروها در بازار به طلا تبدیل شده است.

 کاشانی افزایش نرخ خودروها را نسبت به هفته جاری شاهد تغییر چندانی نمی‌داند و می‌افزاید: افزایش قیمت‌ها در محدوده یک میلیون تومان بوده و نامحسوس است اما نسبت به یک ماه گذشته تاکنون که رشد قیمت‌ها آغاز شده، شاهد افزایش چشمگیری بوده‌ایم.

 نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با تاکید بر این که بازار کشش افزایش دوباره قیمت‌ها را ندارد، اظهار می‌کند: درحال‌حاضر قدرت خرید به شدت کاهش یافته به طوری که مصرف‌کننده واقعی در بازار قدرت خرید خودروها با این قیمت‌ها را ندارد.

 وی اظهار امیدواری می‌کند که روند افزایشی قیمت‌ها ادامه دار نباشد و می‌افزاید: هم اکنون قیمت‌ها به بالاترین سطح خود رسیده و امیدواریم که در نقطه‌ای متوقف شود زیرا در این شرایط خریداری در بازار وجود ندارد و تا زمانی که خودروهای تحویلی وارد بازار نشود، شاهد بازگشت آرامش به بازار نیستیم.

 این شرایط در حالیست که هرساله در این روزها شاهد افزایش فروش و همچنین تقاضای بالا برای خرید خودروها بودیم اما هم اکنون به دلیل جو روانی ایجاد شده و شایعه‌های مطرح شده در این بازار با وجود عرضه بالا و همچنین تقاضای مناسب، به دلیل کسب سود بیشتر خودروها به فروش گذاشته نمی‌شوند که این امر نشان می‌دهد طرح‌های پیش فروش نه تنها کمکی به تامین نیاز نکرده بلکه منجر به برهم ریختن بیشتر بازار شده است.

منبع: خودروکار

 

ارسال نظر

آخرین اخبار