مدیر مجموعه حوزوی الزهرا(س)گرگان:

مدیر مجموعه حوزوی الزهرا(س)گرگان گفت: به مصداق آیه ۸ از سوره مبارکه اعراف، وزنه روز قیامت حق است، خود را با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) وزن کنید و حق شناس و حق محور شوید.

قرآن و اهل بیت(ع) وسیله حق شناسی و حق محوری اند

به گزارش گلستان ۲۴؛ خانم مریم میرکریمی در ادامه سلسله جلسات تربیتی شرح اربعین حدیث امام(ره) که در جمع اعضای موسسه قرآنی مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان برگزار شد، به بیان تفاوت بین علم و ایمان پرداخت و بیان کرد: علم به معنای شناخت و آگاهی، و ایمان به معنای معرفت یقینی توأم با تسلیم و خضوع در مقابل خداست.

وی با استناد به کلام امام خمینی(ره) افزود: "ایمان" غیر از علم به خدا، وحدت و علم به سایر صفات ثبوتیه و سلبیه خداوند است، چه بسا کسی دارای این علم باشد ولی مؤمن نباشد.

مدیر مجموعه حوزوی الزهرا(س) گرگان گفت: با استناد به آیات قرآن کریم، "شیطان" عالِم به تمام مراتب بود، چنانچه به خدا، قیامت و نبوت اعتقاد داشت ولی ایمان نداشت و کافر بود.

میرکریمی، علم را ابزار دانست و توضیح داد: علم به انسان روشنایی و توانایی می دهد ولی ایمان به عنوان "مقصد"، به انسان عشق می دهد؛ در حقیقت، علم و ایمان هر دو به انسان امنیت می دهد با این تفاوت که علم در مقابل حوادث، بیماری، سیل و زلزله و مانند آن به انسان امنیت داده، حال آنکه امنیتِ ایمان در مقابل اضطراب، ترس و ... است.

وی با استناد به کلامی از رهبر معظم انقلاب در بحث از حقیقت ایمان اظهار کرد: «ایمان، نوعی تسلیم است؛ تسلیم حقیقتی شدن، گاهی انسان حقیقت را می فهمد ،اما دلِ خود را تسلیم این حقیقت نمی کند و در مقابل آن می ایستد، لذا می بینید در مقابل علم، جهل و شک است؛ اما در مقابل ایمان، جهل نمی آورند؛ در مقابل ایمان، کفر می آورند».

مدیر مرکز پژوهشی الزهرا(س) گرگان ادامه داد: گاهی انسان از طریق حضور در کلاس درس به علم و آگاهی دست می یابد و گاهی نیز به مصداق آیه "اتقوالله یُعَلمکم الله" بر اثر تقوا به علم دسترسی پیدا می کند.

میرکریمی در بحث تفاوت علم و ایمان اظهار کرد: گاهی عقل انسان چیزی را تایید نموده که قلب آن را نمی پذیرد، لذا تسلیم که حظ و بهره قلب است با علم که حظ و بهره عقل است، فرق می کند.

وی، خطاب به حاضرین خاطرنشان کرد: خود را مورد آزمایش و امتحان قرار دهید و قبل از آنکه مرگ قطعی فرا برسد، مرگ اختیاری برای خود ایجاد کنید "موتوا قبل ان تموتوا" و خود را وزن کنید قبل از اینکه بخواهند شما را وزن کنند.

استاد حوزه خواهران اضافه کرد: به مصداق آیه ۸ از سوره مبارکه اعراف، وزنه روز قیامت حق است، از این رو، در این دنیا خود را با قرآن و اهل بیت(علیهم السلام) وزن کنید و حق شناس و حق محور شوید.

/حوزه

ارسال نظر

آخرین اخبار