تاتو کردن این روزها بیش از همیشه محبوب شده‌ است، اما خطرات آن را دست کم نگیرید. اقدامات احتیاطی و مراقبت های اولیه را بشناسید.

عوارض و خطرات تاتو بدن

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از مجله سلامت ممکن است برای چند ساعت به تاتوی جدید خود افتخار کنید اما نگذارید آسانی کار، شما را از فکر کردن قبل از تاتوی دائمی باز دارد. قبل از تاتو کردن، مسایل مربوط به آن و راه های کاهش خطرات احتمالی را را بشناسید.
تاتوها چطور انجام می‌شوند؟

تاتو یک طرح یا علامت دائمی است که با رنگدانه‌هایی که با سوزن وارد لایه‌ی بالایی پوست می‌شود، انجام می‌شود. معمولا هنرمندان خالکوبی از یک دستگاه دستی استفاده می‌کنند که مانند چرخ خیاطی با یک یا چند سوزن به طور مکرر پوست را سوراخ می‌کند. با هر سوراخ کردن، سوزن ها مقدار کمی جوهر وارد پوست می‌کنند. این کار -که بدون بیهوشی انجام می‌شود- کمی خونریزی و کمی یا گاهی میزان قابل توجهی درد ایجاد می‌کند.
خطرات و عوارض تاتو بدن

خالکوبی پوست را می‌شکافد که یعنی احتمال عفونت و دیگر مشکلات پوستی وجود دارد، از جمله:

    واکنش آلرژیک: رنگ های تاتو -مخصوصا قرمز، سبز، زرد و آبی- می‌توانند واکنش های آلرژیک ایجاد کنند؛ از جمله خارش در محل تاتو. این مساله می‌تواند حتی سال ها بعد از خالکوبی اتفاق بیفتد.
    عفونت پوست: بعد از خالکوبی احتمال عفونت پوست وجود دارد.
    دیگر مشکلات پوستی: گاهی برجستگی‌هایی به نام گرانولوم در اطراف جوهر تاتو ایجاد می‌شود. خالکوبی کردن همچنین می‌تواند به کلوئید -نواحی برآمده به دلیل رشد بیش از حد بافت اسکار- منجر شود.
    بیماری های خونی: اگر ابزار خالکوبی به عفونت های خونی آلوده باشد، ممکن است بیماری های مختلف خونی به شما سرایت کند، ازجمله کزاز، هپاتیت B و هپاتیت C.
    مشکلات MRI: به ندرت، تاتو یا رنگدانه‌ها ممکن است در هنگام MRI باعث تورم یا سوزش در نواحی آسیب دیده شود. در برخی موارد، رنگدانه‌های تاتو ممکن است بر کیفیت تصویر تاثیر بگذارد.

اگر واکنش آلرژیک به جوهر تاتو داشتید یا دچار عفونت یا دیگر مشکلات پوستی شدید، ممکن است به درمان یا دارو نیاز داشته باشید.
مطمئن شوید که آماده‌اید!

قبل از انجام تاتو، به دقت درباره‌ی آن فکر کنید. اگر در مورد تاتو مطمئن نیستید یا نگرانید روزی پشیمان شوید، صبر کنید. به خودتان اجازه ندهید که تحت فشار این کار را کرده و اگر تحت تاثیر الکل یا مواد مخدر هستید، تاتو نکنید.

محلی انتخاب کنید که به دقت تاتو می‌کند. توجه کنید که می‌خواهید قابل دید باشد یا زیر لباس تان پنهان شود. همچنین به یاد داشته باشید که افزایش وزن -از جمله افزایش وزن در بارداری- ممکن است تاتو را از شکل بیندازد یا روی ظاهر آن اثر بگذارد.

برای اینکه بدانید تاتو شما بدون خطر انجام شده، این سوالات کلیدی را بپرسید:

    چه کسی تاتو را انجام می‌دهد؟ به یک مرکز تاتوی مورد اعتماد بروید که کارکنان آموزش دیده در آن کار می‌کنند. در نظر داشته باشید که قوانین مورد نیاز و استانداردهای صدور مجوز از ایالتی به ایالت دیگر متفاوت است. برای گرفتن اطلاعات در مورد مجوز و قوانین با مراکز سلامت شهر یا ایالت خود تماس بگیرید.
    مسئول انجام تاتو از دستکش استفاده می‌کند؟ مطمئن شوید که مسئول انجام کار دست هایش را می‌شوید و یک جفت دستکش یک بار مصرف تازه برای هر تاتو استفاده می‌کند.
    آیا مسئول انجام تاتو از ابزار مناسب استفاده می‌کند؟ مطمئن شوید که هنرمند تاتو‌کار قبل از انجام کار سوزن و لوله‌ها را از بسته‌ی پلمپ شده دربیاورد. هر رنگدانه، سینی و محفظه باید نو باشد.
    آیا مسئول انجام تاتو ابزار غیر یکبار مصرف را استریل می‌کند؟ مطمئن شوید که مسئول انجام تاتو برای استریل کردن ابزار غیر یک بار مصرف بین هر دو مشتری از دستگاه استریل حرارتی (اتوکلاو) استفاده می‌کند. ابزار و وسایلی که نمی‌توانند با اتوکلاو استریل شوند -مثل دسته‌ی کشو، میزها و سینک- باید بعد از هر بار استفاده با یک ضدعفونی‌کننده‌ی تجاری یا محلول سفیدکننده ضدعفونی شوند.

اینکه چطور از تاتوی جدید مراقبت کنید به نوع و گستردگی کار بستگی دارد. معمولا باید:

    بانداژ را بعد از ۲۴ ساعت باز کنید. از یک پماد آنتی‌بیوتیک روی تاتوی خود استفاده کنید تا کاملا درمان شود.
    پوست تاتو شده را تمیز نگه دارید. صابون ساده، آب و تماس ملایم به کار برید. در حمام از جریان مستقیم آب روی پوست تازه تاتو شده استفاده نکنید. منطقه را به آهستگی با حرکت ضربه ای خشک کنید (مالش ندهید).
    از مرطوب کننده استفاده کنید. چند بار در روز از یک مرطوب‌کننده‌ی ملایم روی پوست تاتو شده استفاده کنید.
    از نور آفتاب بپرهیزید. منطقه‌ی تاتو شده را حداقل برای چند هفته از نور خورشید دور نگه دارید.
    شنا نکنید. تا بهبود کامل تاتو از استخر، سونا، رودخانه، دریاچه و غیره بپرهیزید.
    لباس مناسب بپوشید. لباسی بپوشید که به پوست تاتو شده نچسبد.
    دو هفته برای درمان آن صبر کنید. از هر کاری که احتمال خطر عفونت را افزایش دهد، به طرح آسیب بزند و باعث زخم شود پرهیز کنید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار