امروز در بازارهای جهانی نرخ هر بوشل گندم ۱۰ دلار افزایش داشت، نرخ ذرت و دانه‌ها روغنی هم افزایش قابل ملاحظه‌ای داشتند.

افزایش قیمت گندم در بازارهای جهان

به گزارش گلستان ۲۴؛ امروز در بازارهای جهانی نرخ انواع ذرت، گندم، دانه‌های روغنی افزایش داشت به طوری که هر بوشل گندم ۱۰ دلار افزایش یافت و به نرخ ۵۵۱ دلار به فروش رفت.
قیمت ذرت هم رشد ۲.۷۵ دلاری داشت و هر بوشل از این محصول به نرخ ۳۸۴ دلار و ۷۵ سنت به فروش رفت، نرخ دانه روغنی سویا هم رشد ۳ دلاری را تجربه کرد.


ایران در دانه‌های روغنی و ذرت واردکننده عمده است و به ترتیب ۹۰ درصد و ۷۰ درصد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شود. هر گونه نوسان در بازارهای جهانی روی نرخ واقعی تأثیر می‌گذارد.
تلاش دولت این است که با تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی از نوسانات داخل جلوگیری کند اما در حقیقت هر گونه بالا رفتن نرخ در اقتصاد داخلی تأثیرگذار خواهد بود.
بر اساس این گزارش، گیاه روغنی کانولا هم رشد ۱.۴ دلاری را تجربه کرد. در گروه محصولات نرم کشاورزی شکر به عنوان محصول استراتژیک رشد ۱۱ سنتی را تجربه کرد و نرخ پنبه هم افزایش ۱.۱۹ دلاری داشت.

 ارز وارداتی شکر اخیراً از ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی تبدیل شده است. اختصاص ارز نیمایی و بالا رفتن نرخ جهانی هر دو می‌تواند روی نرخ داخلی تأثیرگذار باشد اما مسؤولان داخل تأکید می‌کنند که قطع ارز ۴۲۰۰ تومانی نرخ داخل را افزایش نخواهد داد.
امروز در بازارهای جهانی نرخ دام زنده و دام پرواری به ترتیب ۱.۸ دلار و ۲.۲ دلار افزایش داشتند. ایران با اینکه سالانه ۸۵۰ هزار تن گوشت تولید می‌کند اما برای تأمین نیاز داخل وابسته به ۱۵۰ هزار تن واردات است.
هر بوشل گندم معادل ۵۶ پوند است.

منبع: فارس

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار