سرشماری بهاره قرقاول به مدت ۲ روز و با حضور مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان گرگان در زیستگاه‌های طبیعی این گونه انجام شد.

سرشماری بهاره قرقاول در زیستگاه‌های طبیعی گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ سوول روابط عمومی اداره محیط زیست گرگان روز شنبه با اعلام این خبر به ایرنا اظهار داشت: در این مدت و با حضور میدانی کارشناسان و محیط بانان در زیستگاه های این پرنده در شصت کلاته، هزار پیچ ، جنگل های قرن آباد و جعفرآباد ، از طریق مشاهده مستقیم و طریق شنیدن آوا، آمار برداری قرقاول انجام شد.

محسن محسنی افزود: جمع بندی اطلاعات بدست آمده حکایت از افزایش ۱۵ درصدی جمعیت  قرقاول نسبت به سال گذشته است.

محسنی ادامه داد : همه ساله در فصل بهار و پاییز برای ارزیابی وضعیت زیستی و تعیین جمعیت پرنده قرقاول، برنامه ملی سرشماری این گونه در سطح زیستگاه های این پرنده حمایت شده اجرا می شود.

به‌گفته وی، شکار غیر مجاز، تخریب زیستگاه ها، رهاسازی گونه های غیربومی و ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق روستایی و تغییر کاربری اراضی از عوامل تهدید این پرنده است.

وی افزود: علاقه مندان باید با موافقت محیط زیست نسبت به تکثیر و پرورش این پرندگان اقدام کنند تا مشمول برخوردهای قانونی از جمله ضبط پرندگان و جریمه نشوند.

 شهرستان گرگان به سبب همجواری با جنگل های هیرکانی زیستگاه گونه های ارزشمندی حیات وحش از جمله قرقاول ، قوچ و میش ، کل و بز، خرس و پلنگ است.

سرشماری قرقاول همه ساله در دو مرحله بهاره و پاییزه صورت می گیرد و به منظور تعیین جمعیت این پرنده و چگونگی پراکندگی آنها در زیستگاه ها سنجش و ارزیابی می شود. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار