معاون بازرگانی اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت که خرید گندم انبارشده سال زراعی قبل کشاورزان با مجوز سازمان مرکزی و دایر کردن ۲ مرکز در این استان آغاز شده و تا دهم اردیبهشت ادامه خواهد یافت.

خرید گندم انبارشده کشاورزان گلستان آغاز شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ محمدرضا افشار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: این اداره کل خرید گندم سال قبل کشاورزان استان را در صورت ثبت اطلاعات در سامانه پهنه بندی جهادکشاورزی و ارایه تاییدیه آن به مراکز انجام می دهد.

به گفته وی مراکز خرید تضمینی گندم در فاضل آباد از توابع شهرستان علی آبادکتول و کلاله دایر است.

وی اضافه کرد: این گندم ها با نرخ تضمینی سال زراعی جاری و به ازای هر کیلوگرم  ۲۵ هزار ریال خریده می شود.

افشار گفت: طبق پیش بینی مسوولان جهادکشاورزی گلستان کشاورزان استان بین ۸۰ تا ۹۰ هزار تن گندم تولیدی سال زراعی قبل خود را در انبارها نگهداری می‌کنند.

سال زراعی قبل گندمکاران گلستان ۵۵۰ هزار تن از محصول تولید شده خود را به مراکز خرید تضمینی فروختند.

سال زراعی قبل در گلستان دست‌کم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن گندم از سطح ۲۹۷ هزار هکتار زمین کشاورزی برداشت شد که به دلیل پایین بودن قیمت تضمینی این محصول در سال زراعی قبل (هر کیلوگرم ۱۷ هزار ریال)، برخی کشاورزان منطقه، گندم را انبار کردند.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استانهای دارای پتانسیل کشاورزی همچون فارس و خوزستان است مضافاً اینکه به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.

گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است. 

گلستان واقع در شمال کشور،۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی حاصل خیز دارد که هرساله بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار از این زمین ها به زیر کشت پاییزه گندم می رود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار