رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس در شرق استان گلستان با یادآوری بارندگی خوب هفته‌های اخیر پیش‌بینی کرد که امسال از سطح ۱۱۵ هزار هکتار گندم کشت شده در این شهرستان افزون بر ۳۰۰ هزار تن محصول برداشت شود.

پیش بینی برداشت ۳۰۰ هزار تن گندم در گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ عزیز جاوید روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگرچه هنگام کشت گندم شرایط بارش‌ها در گنبد مساعد نبود و کاشت محصول در بخش قابل توجهی از اراضی شهرستان بویژه مناطق شمالی با تاخیر انجام شد اما با بارش خوب دو ماه پایانی سال ۹۸ و فروردین امسال، هم اکنون مزارع گندم وضعیت خوبی دارد.

وی گفت: مدیریت خوب مزرعه و انجام به موقع عملیات کودپاشی و سم پاشی از سوی گندمکاران گنبد سبب شده تاکنون شرایط مزارع در دهستان‌های "فجر، آق آباد، باغلی مرامه و سلطانعلی" شهرستان خوب باشد بر این اساس پیش بینی می‌شود امسال ۳۰۰ هزار تن گندم از مزارع گنبدکاووس برداشت شود.

جاوید با بیان اینکه گنبدکاووس در چند سال گذشته با برداشت ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تن گندم رتبه نخست (شهرستان) تولید این محصول استراتژیک را در کشور به خود اختصاص داد، از کشاورزان شهرستان خواست کرد تا زمان فصل برداشت محصول که از اوایل خرداد ماه شروع می‌شود، همچنان مراقب مزارع و آفات احتمالی باشند.

وی تصریح کرد: امسال علاوه بر مزارع گندم، کشاورزان گنبدی در سطح ۱۱ هزار و ۳۲۰ هکتار دانه روغنی کلزا و ۲۰ هزار و ۴۵۲ هکتار جو کشت کردند که پیش بینی می‌شود از این مزارع ۲۲ هزار تن کلزا  و ۴۵ هزار تن جو برداشت شود.

گفتنی است استان گلستان رتبه دوم تولید گندم کشور را داراست و بخاطر گلوتن موجود بهترین کیفیت این محصول در ایران را نیز دارد.

رییس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس در ادامه با اشاره به فرارسیدن فصل کشت پنبه در این شهرستان، پیش بینی کرد که امسال حدود پنج هزار هکتار از این محصول در شهرستان کشت شود.

جاوید از کشاورزان علاقمند به کشت پنبه خواست با مراجعه به مدیریت جهادکشاورزی گنبدکاووس یا مراکز خدمات کشاورزی سطح شهرستان نسبت به عقد قرارداد کشت اقدام کنند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و داشتن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان‌های مهم گلستان در تولیدات کشاورزی بویژه کالای استراتژیک گندم است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار