در پی بروز اقدامات تخریبگرانه در محوطه تاریخی غار وسط دل‌دل، روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان توضیحاتی را منتشر کرد.

پیگیری اقدامات تخریبگرانه در محوطه غار وسط دل‌دل گلستان
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران، در پی بروز اقدامات تخریبگرانه در محوطه تاریخی غار وسط دل‌دل، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان بلافاصله اقدامات حقوقی لازم صورت گرفت و نماینده اداره کل بلافاصله پس از اطلاع به همراه نماینده دادستان شهرستان گالیکش و ماموران نیروی انتظامی از محل وقوع جرم بازدید و پرونده قضایی تشکیل شد.

با این‌حال اصالت تاریخی، فرهنگی نقش موسوم به «گردونه مهر» مورد تایید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار نگرفته است. در گزارش‌های باستان‌شناسی پروفسور مک‌برنی (۱۳۴۲) و دکتر جبرئیل نوکنده (۱۳۷۸) و نیز در پرونده ثبت ملی این اثر به شماره ۲۷۲۲ مورخ سال ۱۳۷۹ اشاره‌ای به این نقش نشده است.

در سال ۱۳۹۲ نقشی از گردونه مهر در بدنه شمالی دهانه غار مورد توجه قرار گرفت که اصالت تاریخی، فرهنگی تا امروز مورد تایید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری قرار نگرفته است.

تخریب ورودی غار صرف نظر از اصالت و وجود این نشانه تاریخی، دارای عنوان مجرمانه است و متعرضان براساس ماده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته‌اند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار