تحقیقات جدید نشان می دهند که غذا نخوردن در اواخر شب برای سوزاندن چربی و کاهش وزن بهترین است.

غذا خوردن قبل از خواب چه بلایی سرتان می آورد؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از شفقنا تقریباً نیمی از بزرگسالان در ایالات متحده سعی در کاهش وزن دارند، بسیاری از افراد به نخوردن متناوب روزانه به عنوان روشی ساده برای کاهش وزن روی آورده اند. این رژیم شامل نخوردن برای مدت معینی از روز و سپس مصرف تمام کالری در ساعات باقیمانده است. به عنوان مثال، چیزی نخوردن به مدت ۱۶ ساعت شبانه روز و خوردن فقط در ۸ ساعت باقیمانده.

به گفته محققان نه تنها تعداد کالری که فرد مصرف می کند بر افزایش وزن تأثیر میگذارد بلکه همچنین زمان مصرف هم موجب کاهش یا افزایش وزن می شود. 

ساعت بیولوژیکی و داخلی بدن صدها فرآیند را تنظیم می کند، از خواب و خوردن گرفته تا دمای بدن و سطح هورمون ها. تحقیقات مرتبط با ریتم شبانه روزی مختل، مانند تأثیر بر کارگران شیفت، با عوارض جانبی سلامتی از جمله چاقی همراه است.

یک سری از مشکلات سلامتی ممکن است به دلیل اختلال در خوردن غذاها باشد، که نشان می دهد زمان مصرف مواد غذایی اثرات خود را بر روی بدن می گذارند. مطالعات زیادی در مورد حیوانات و انسانها وجود دارد که نشان می دهد نه تنها مقدار غذا، بلکه زمان غذا خوردن نیز اهمیت دارد.

برای آزمایش این فرضیه، محققان متابولیسم شش نفر را هنگام خوردن وعده های غذایی در ساعات مختلف روز تحت نظر داشتند.

سن شرکت کنندگان در این مطالعه ۵۰ سال و بالاتر بودد، یعنی به گروهی تعلق دارد که ممکن است در معرض خطر اختلالات متابولیکی باشند. آنها هر روز سه وعده غذایی در طول دو جلسه ۵۶ ساعته جداگانه، که هر دو جلسه با  چیزی نخوردن در طول شب همراه بود.

در یکی از جلسات، شرکت کنندگان صبحانه، ناهار و شام میل کردند. در جلسه دیگر، صبحانه را نادیده گرفتند اما یک وعده غذایی اضافی را به عنوان میان وعده در اواخر شب دریافت کردند.

صبحانه (ساعت ۸ صبح) و میان وعده دیر هنگام (ساعت ۱۰ شب) هر دو حاوی ۷۰۰ کالری و از نظر غذایی معادل هم بودند. میزان فعالیت بدنی که شرکت کنندگان انجام دادند نیز در هر دو جلسه یکسان بود.

محققان با استفاده از محفظه متابولیک انسانی وندربیلت، متابولیسم شرکت کنندگان را تحت نظر داشتند تا به آنها اندازه گیری مداوم میزان متابولیک و تجزیه کربوهیدرات ها و چربی ها را بدهند.

آنها دریافتند که علیرغم داشتن کالری و میزان کالری مداوم، زمان مصرف مواد غذایی تأثیر معنی داری بر میزان چربی سوزی شرکت کنندگان دارد.

هنگامی که شرکت کنندگان یک میان وعده در اواخر شب خوردند، چربی کمتری نسبت به زمانی که همان میزان کالری را در صبحانه مصرف کردند، سوزاندند.

به عبارت دیگر، مصرف میان وعده ساعت ۱۰:۰۰ شب توانایی بدن را در تجزیه چربی ها به تأخیر انداخت، و باعث از بین رفتن خواص کربوهیدرات ها شد. به طور متوسط​​، شرکت کنندگانی که صبحانه می خورند ۱۵ گرم لیپید بیشتر از افرادی که میان وعده ی آخر شب می خورند، می سوزانند. با گذشت زمان، این امر می تواند به تجمع چشمگیر چربی منجر شود.

این مطالعه تأیید می کند که زمان وعده های غذایی در طول چرخه روز و شب، چگونگی استفاده از مواد غذایی مصرف شده در مقابل ذخیره شده را تأثیر می گذارد، و هر غذایی که قبل از خواب مصرف شود باعث تجمع چربی در هنگام خواب می شود .

این یافته که ریتم های شبانه روزی بدن بر تنظیم چربی سوزی تاثیر می گذارد پیامدهای مهمی در عادت های غذایی دارد و نشان می دهد که چیزی نخوردن از شب تا صبح برای کاهش وزن بسیار مهم و تاثیر گذار است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار