نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی از استمرار روند افزایشی قیمت مرغ خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ گرم ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

استمرار روند افزایشی قیمت مرغ در بازار

به گزارش گلستان ۲۴؛ حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی از روند افزایشی قیمت مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز متوسط قیمت هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار و ۶۰۰ تومان تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی های سطح شهر ۱۰ هزار و ۸۰۰ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است.

وی برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا، آغاز ذخیره سازی شرکت پشتیبانی امور دام و افزایش قیمت خرید مرغ از ۱۳ هزار تومان به ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان را دلیل اصلی گرانی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد و افزود: با گسترش ویروس کرونا، کاهش قدرت خرید اقشار آسیب دیده و توزیع بسته های حمایتی گروه های مردم‌نهاد در قالب سبد خانوار منجر به افزایش تقاضای خرید مرغ شده است.

اسداله نژاد درباره آینده بازار مرغ بیان کرد: با توجه به وضعیت فعلی عرضه و تقاضا یش بینی می شود که طی روزهای آتی قیمت مرغ افزایش یابد چرا که صنعت مرغداری دیگر قادر به تحمل زیان نیست.

این مقام مسئول نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و مرغ گرم ۱۵ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ های فعلی بیانگر زیان ۳ هزار تومانی مرغداران در فروش هر کیلو مرغ است که انتظار می رود با بهبود کشش بازار، قیمت مرغ به نرخ واقعی خود برسد چرا که صنعت مرغداری دیگر توان زیان مجدد را ندارد.

به گفته وی، با اتمام ماه رمضان و باز شدن رستوران ها پیش بینی می شود که قیمت مرغ با کمی افزایش به نرخ منطقی خود برسد.

اسداله نژاد ادامه داد: طی ماه های اخیر مرغداران به سبب عدم تعادل عرضه و تقاضا متحمل زیان شدند، به همین خاطر وزیر جهاد کشاورزی از پشتیبانی امور دام تقاضا کرده که برای تعادل قیمت مرغ روزانه یک هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزارتن اقدام به خرید مرغ کند.


بازار نهاده های دامی همچنان ملتهب است

وی با اشاره به اینکه بازار نهاده های دامی همچنان ملتهب است، بیان کرد: میزان توزیع نهاده از طریق سامانه کمتر از نیاز واقعی بازار است که همین امر موجب شده بازار سیاه برای ذرت و کنجاله سویا ایجاد شود.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی ادامه داد: مرغداران هر کیلو ذرت را با نرخ ۲ هزار و ۴۰۰ تومان و کنجاله سویا ۴ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار آزاد خریداری می کنند که اختلاف معناداری با کارگروه تنظیم بازار دارد.

وی با انتقاد از افزایش چشمگیر قیمت دان آماده گفت: در حال حاضر هر کیلو دان آماده با نرخ ۳ هزار و ۸۰۰ تومان در سایه کمبود نظارت دستگاه های متولی عرضه می شود که این امر بر تولیدکننده فشار وارد می کند.

اسداله نژاد در پایان با بیان اینکه ۶۰ تا ۷۰ درصد نهاده های دامی از بازار آزاد خریداری می شود، تصریح کرد: با وجود افزایش هزینه های تولید حداقل ۲۵ درصد به قیمت تمام شده تولید اضافه شده است که انتظار می رود کارگروه تنظیم بازار هر چه سریع تر نرخ جدید را اعلام کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار