طرح توزیع سهام عدالت، رویکرد چند ساله برای تقویت توان اقتصادی خانوارها در پس انداز و سرمایه گذاری بلندمدت است.

صاحبان سهام عدالت مراقب کلاهبرداری ها باشند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، طرح توزیع سهام عدالت که از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است، فقط محدود به خرید و فروش سهام نیست بلکه بستری گسترده برای توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری‌های مشترک و توسعه اشتغال در سراسر کشور است و حدود ۵۰ میلیون نفر را پوشش می‌دهد.

کارشناسان بازار سرمایه هم توصیه می‌کنند شهروندان این سهام را حفظ کنند و از همه مزایای آن بهره‌مند شوند، حتما در نگهداری آن دقت کنند و به راحتی از دست ندهند.

گاهی شنیده می‌شود که برخی سهامداران عدالت آن را به صورت وکالتی می‌فروشند که غیرقانونی است و سبب متضرر شدن دو طرف معامله خواهد شد.

توصیه شده است شهروندان سهام عدالت خود را به صورت وکالتی هم نفروشند.

شهروندان در اینده می‌توانند در چارچوب قانون از همه ارزش‌ها و منافع و مزایای آن بهره‌مند شوند.

این طرح در جهان هم بی نظیر و موفق است و اهداف اصلی آن انتقال مدیریت و مالکیت و گسترش عدالت اجتماعی و توسعه فرهنگ سهامداری است و از شهروندان مشمول سهام عدالت هم انتظار می‌رود در حفاظت از دستاوردهای این طرح همکاری کنند.

ارزش سهام عدالت ۱۵ تا ۱۸ میلیون است، اما افرادی که خارج از مجموعه کمیته امداد و بهزیستی هستند و مبلغ اسمی سهام خود را تا یک میلیون تومان تکمیل نکرده اند، حداکثر ارزش سهامشان تا مبلغ هشت میلیون تومان است.

ساماندهی حدود ۵۰ میلیون نفر در ۳۱ شرکت توزیع سهام عدالت استانی فرصت بسیار خوبی برای اجرای طرح‌های اقتصادی و اجتماعی مردم محور فراهم کرده است و نباید همه ارزش‌های آن را در آزادسازی خرید و فروش سهام عدالت محدود کنیم بلکه می‌توان از پشتوانه آن در دریافت تسهیلات و اجرای طرح‌های عمرانی بزرگ استفاده کرد.

آما​ آزادسازی سهام عدالت سبب شده است عده‌ای کلاهبردار هم وارد عرصه شوند و با فریب مشمولان سهام عدالت سهامداران را دچار مشکل کنند.

یکی از چالش‌های نقل و انتقال سهام عدالت هم سوء استفاده‌های برخی افراد درباره ثبت نام و انتقال سهام عدالت است که تلاش می‌کنند آن را به ارزش کمتری بخرند.

کلاهبرداری می‌تواند با ایجاد سامانه‌های جعلی رخ دهد.

جا به جایی سهام عدالت هم مانند سایر مواردی که چنین کارهایی در جامعه رخ می‌دهد می‌تواند با التهاب‌هایی در حوزه جرایم فضای مجازی روبرو شود و افراد دچار اشتباهاتی شوند.

توصیه می‌شود مردم برای کارهای مربوط به سهام عدالت شان به سامانه‌های مربوط مراجعه کنند و به هر درگاهی در فضای مجازی وارد نشوند.

کلاهبرداران با لینک‌های آلوده، افراد را به درگاه جعلی پرداخت هدایت می‌کنند و از افراد مورد سوء استفاده می‌خواهند مبالغی را پرداخت کنند در صورتی که برای سهام عدالت نیاز به پرداخت این مبالغ نیست و با این روش به اطلاعات حساب بانکی افراد دست پیدا می‌کنند تا سوء استفاده‌های بعدی ادامه یابد.

گاهی هم افراد سودجو تماس تلفنی با شهروندان برقرار می‌کنند و خودشان را نماینده سازمان متولی سهام عدالت یا دیگر مراکز رسمی و حکومتی معرفی می‌کنند.

سهام عدالت، ارزشمند است، اما ارزشمندتر از آن حفظ اطلاعات و و مراقبت از دارایی‌ها در برابر کلاهبرداران است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار