شماری از کارشناسان بازار سرمایه چشم‌انداز مثبتی از بازار بورس متصور هستند و ریزش‌های اخیر بازار را ورود بازار بورس به مرحله استراحت ارزیابی می‌کنند و همچنان روی ظرفیت بالای این بازار تاکید دارند.

سود سهام بورس کاذب یا واقعی؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ بازار سرمایه این روزها به شدت زیر ذره بین اهالی اقتصاد است و با توجه به حضور قابل توجه مردم در این بازار با هر فراز و نشیب در بازار بورس شاهد حواشی زیادی در محافل اقتصادی هستیم.

در دو ماه گذشته شاخص بورس رشد ۱۱۲ درصدی داشته است. صعودی که بیم و امیدهایی در پی داشته است. شرایط صعودی که در بازار به وجود آمده در کنار امیدواری به آینده بازار سرمایه حضور سفته بازان در این بازار را تشدید کرده چرا که با توجه به رکود در بازارهای موازی نظیر مسکن، ارز، سکه و خودرو این افراد به دنبال بازاری برای جایگزینی هستند.

بر خلاف تمامی بورس‌های دنیا در دوران کرونا این بازار در ایران نه تنها سقوط نکرد بلکه رشد شگفت‌انگیز بورس باعث شد تا بسیاری از مردم حتی آنان که الفبای بازار بورس را هم نمی‌دانند وارد بازار سرمایه شوند تا شانس خود را امتحان کنند.

این در حالی است که مدتی است بسیاری از کارشناسان از کلیدواژه حباب در بازار سرمایه استفاده می‌کنند و معتقدند ترکیدن حباب بورس قریب الوقوع و ناگزیر است. این افراد افتی که این روزها در شاخص بورس پدید آمده را نیز زمینه ساز ترکیدن حباب پیش رو می‌دانند.

اگرچه امروز بازار بورس پس از افت شاخص دوباره رشد ۲۴ هزار واحدی را تجربه کرد اما واقعیت این است که به اعتقاد بسیاری بازار در هفته‌های آتی مسیر نزولی را پیش خواهد گرفت.یکی از دلایلی که می‌توان برای افت شاخص بورس برشمرد رشد بازار ارز و طلا بود. افزایش قیمت در این بازار باعث شده تا بسیاری به فکر ورود به این بازارها بیفتند. بازگشایی نمادهای سایپا و ایران خودرو و همچنین تغییرات اخیر که در وزارت صمت اتفاق افتاده نیزدر این افت بی‌تاثیرنبوده است.

اصلاح بازار به دلایل روانی نیز از نکاتی است که همواره در بازار سرمایه وجود داشته و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. مهدیه رضاییان، پژوهشگر اقتصادی در این باره، معتقد است: زمانی که شاخص عدد مهمی را رد می‌کند، ممکن است تا سقف قبلی کاهش یابد و دوباره صعودی شود یا در هنگام از دست دادن عدد مهمی، ممکن است تا سقف عدد مذکور افزایش یابد و دوباره نزولی شود.

 

تاکید کارشناسان بر ظرفیت بالای بورس

 

با این وجود یکی ازمهمترین دلایلی که به باور کارشناسان افت شاخص بورس را در این روزها رقم زده حضور افراد کم تجربه در این بازار است. این افراد کافی است اندکی سقوط در شاخص‌ها ببینند آن زمان است که با رفتاری هیجانی اقدام به فروش سهام خود می‌کنند. در این بین برخی نیز بر این باورند نفس حضور مردم در بازار سرمایه مثبت است و نشان از آن دارد که جنس سرمایه‌گذاری در مردم در حال تغییر است و این را باید به فال نیک گرفت.

عده‌ای چشم‌انداز مثبتی از بازار بورس متصور هستند و ریزش‌های اخیر بازار را ورود بازار بورس به مرحله استراحت ارزیابی می‌کنند و همچنان روی ظرفیت بالای این بازار تاکید دارند. صحرایی، مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از اساس مقوله حباب در بازار بورس را رد کرده و می‌گوید ورود سرمایه‌های بزرگ در بازار بورس در این چند ماه اخیر باعث شرایط صعودی بورس ایران شده است.

حمایت‌های گسترده‌ای که به نظر می‌رسد از سوی دولت در حال اجرا است و حضور شرکت‌های دولتی در بازار بورس باعث شده تا خوش بینی نسبت به کاذب نبودن سود بازار تقویت شود. هرچند بهتر است تصویر صحیحی از مفهوم سود در بازار سرمایه در مردم ایجاد شود و تصور سودآوری غیرمنطقی با ورود به بازار بورس را از سرشان بیرون کنند.

در شرایط فعلی بازار بهترین کار این است که افراد بخشی از پول مازاد خود را به بازار سرمایه بیاورند. با توجه به ریسکی که بازار سرمایه دارد بهتر است تازه کارها صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس را انتخاب کنند و تلاش کنند در هنگام سهامداری اشراف کاملی نسبت به جزییات این بازار پیدا کنند.

 

 
منبع: سلام نو

 

ارسال نظر

آخرین اخبار