از ابتدای اردیبهشت ماه برای تمامی مشترکین هفت درصد افزایش قیمت اعمال شده اما این افزایش برای مشترکین پرمصرف ۱۶ درصد در نظر گرفته شده است.

افزایش ۱۲.۸ درصدی مصرف برق/ پرمصرف‌ها ۱۶ درصد بیشتر پول برق می‌دهند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایلنا ، مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌وگویی با اعلام اینکه مصرف نرمال برق در کشور 300 کیلووات ساعت برای مشترکین خانگی است، گفت: استفاده بیش از این رقم مشترک را جزء پرمصرف‌ها قرار می‌دهد. البته الگوی ما برای مناطق خوزستان و هرمزگان 3 هزار کیلووات ساعت است.

وی درباره سیاست تعرفه‌گذاری برق نیز اظهار داشت: چنانچه مشترکین 10 درصد کاهش مصرف داشته باشند 20 درصد در صورت حساب‌هایشان کاهش اعمال می‌شود.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مشترکین پرمصرف هفت تا هشت درصد بیشتر مصرف می‌کنند گفت: امسال سال گرمی است و در تمام دنیا مصرف برق 20 درصد کاهش یافته اما در کشور ما 12.8 درصد افزایش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه به صورت حساب مشترکین پرمصرف 16 درصد اضافه می‌شود تصریح کرد: از ابتدای اردیبهشت ماه برای تمامی مشترکین  هفت درصد افزایش قیمت اعمال شده اما این افزایش برای مشترکین پرمصرف 16 درصد در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: همانند سال گذشته برای مشترکین خوش مصرف و کسانی که زیر الگو مصرف برق دارند پاداش در نظر گرفته خواهد شد.

رجبی‌مشهدی ادامه داد: سال گذشته 106 میلیارد تومان به بخش خانگی و 350 میلیارد تومان به بخش صنعتی و کشاورزی پاداش داده شد.

وی بیان کرد: سال گذشته 120 هزار تفاهم‌نامه برای رعایت الگوی مصرف با صنایع بخش کشاورزی و تجاری منعقد شد که این رقم امسال دو برابر شده و به 250 هزار تفاهم‌نامه رسیده است.

وی تاکید کرد: ما برای تامین برق غیر از چهار ماه گرم سال مشکلی نداریم برای این مدت توصیه می‌کنیم که مردم مصرف بهینه داشته باشند زیرا منجر به افزایش مصرف سوخت و آلایندگی و همچنین افزایش صورت حساب‌های مشترکین خواهد شد.

رجبی مشهدی توصیه کرد: مشترکین خانگی برای کاهش مصرف در وسایل سرمایشی بهتر است از دور کند کولرهای آبی استفاده کنند و همچنین استفاده از سایه‌بان منجر به 30 درصد کا هش مصرف می‌شود و در برای استفاده از کولرهای گازی نیز از درجه 24 به جای 17 استفاده کنند که به این ترتیب 20 درصد در مصرف برق صرفه‌جویی خواهند کرد.

 سخنگوی صنعت برق یادآور شد: وسایل برقی پرمصرف مثل ماشین لباسشویی، ظرف‌شویی و اتو نیز بهتر است در ساعت‌های انتهایی شب استفاده شود و میزان مصرف برق را در ساعات بین 13 تا 17 کاهش دهند.

مصطفی رجبی اظهار داشت: آسیب پذیری شبکه برق طبق تجربیات گذشته و نتایج مطالعات انجام شده، مقابل مخاطرات طبیعی نظیر تغییرات شدید آب و هوایی (خشکسالی و امواج گرمایی و در نقطه مقابل طوفانهای سرد زمستانی) و سیل و طوفان و زلزله، و مخاطرات انسانی و سایبری، اغتشاشات مغناطیسی قطبین زمین و حتی سلاح های الکترومغناطیسی به اثبات رسیده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر افزایش میزان وابستگی جوامع به زندگی دیجیتالی و انتظارات صنایع و شریان های حیاتی (مانند شبکه آبرسانی، مخابرات و اطلاعات، ایمنی و بهداشت عمومی، حمل و نقل) از تداوم و کیفیت خدمت رسانی شبکه برق که در صورت اخلال منجر به پی آمد های ناگوار اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیت ملی حاصل از آن خواهد شد؛ موجب شده است فلسفه طراحی شبکه برق بر اساس قابلیت اطمینان بازنگری شده و طراحی شبکه بر اساس افزایش تاب آوری مورد توجه قرار گیرد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر با بیان این که تاب آوری قابلیت دوام و پایداری شبکه و بازیابی سریع مقابل وقوع حوادث با شدت بالا و کم تکرار است که در چهار حوزه تولید، انتقال، توزیع و بخش مصرف کنندگان دنبال می شود، اضافه کرد: تاب آوری، توانمندی یک سیستم در حفظ کارکردها و ساختار خود، در مواجهه با تغییرات درون سازمانی و برون سازمانی است و اینکه بتواند در صورت اجتناب ناپذیر بودن عقب نشینی یا الزام کاهش سطح خدمات، اینکار را بصورت قابل کنترل و منظم انجام دهد.

رجبی با اشاره به این که هر گونه طرح ارتقاء تاب آوری در مؤسسات برق باید در چهارچوب یک چرخه بهبود مستمر در نظر گرفته شود خاطرنشان کرد: چرخه ای که از تدوین خط مشی ها و برنامه ریزی آغاز شده و با اجرا، ارزیابی و اصلاح تکمیل می گردد و البته شامل مشارکت طرف تقاضا و مصرف برق نیز باشد. زیرا به دلیل ماهیت برق و ویژگی های عملیات برق رسانی، هر گونه تمهیدی بدون لحاظ کردن رفتار سمت تقاضا و مصرف کنندگان، اثربخشی لازم را نخواهد داشت.

وی افزود: مراکز کنترل و دیسپاچینگ در راهبری وضعیت شبکه در شرایط وقوع بحران ها نقش محوری در تاب آوری عملیاتی صنعت برق ایفا می کنند و از این رو روشن بودن مسئولیت ها و وظایف این مراکز در کلیه سطوح شبکه، تعامل و همکاری مؤسسات برق با این مراکز، طراحی های سیستم های حفاظتی با هدف حفظ یکپارچگی و پایداری شبکه، طرح های بهره برداری جزیره ای در شبکه، دردست بودن سناریوهای به روز بازیابی شبکه، تمرین و انجام مانورهای آمادگی شرایط بحران، رویت پذیری تجهیزات و تأسیسات شبکه تحت هر شرایط، طراحی عملیات برق رسانی به تأسیسات حیاتی و حساس مانند نیروگاه های اتمی و مراکز حساس امنیتی، سیاسی و درمانی از جمله مهم ترین عوامل دستیابی به تاب آوری عملیاتی است. همچنین تعریف برنامه های اضطراری پاسخگویی بار و توافق با مشترکین در سطوح مختلف شبکه، بر اثربخشی فعالیت ها می افزاید.

وی همچنین در خصوص بخش نیروگاهی نیز گفت: نیروگاه های حرارتی کشور در معرض مخاطراتی نظیر سیلاب، زلزله، فرونشست، انفجار و آتشسوزی، و عملیات خرابکارانه قرار دارند.

رجبی ادامه داد: ارزیابی آسیب پذیری نیروگاه ها، انجام اقدامات پیشگیرانه و مقاومسازی، استفاده از تجهیزات یدکی و موازی در نیروگاه ها، تدوین برنامه های بازیابی اضطراری، آموزش، انجام مانورهای منظم و ارزیابی های دوره ای و موردی آمادگی نیروگاه ها برای مواجهه با شرایط غیرعادی از جمله فعالیتهای افزایش تاب آوری نیروگاه های کشور هستند.

وی در عین حال به بخش انتقال نیز اشاره کرد و گفت: اگرچه بخش انتقال شبکه انتقال نیرو کمتر از شبکه توزیع برق دچار خرابی و حادثه میشود، اما محدوده تحت تاثیر حادثه در این بخش، وسیعتر و خسارات ناشی از آن بمراتب بیشتر خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی توانیر خاطرنشان ساخت:  در 15 سال گذشته بیش از 45 مورد سقوط کامل دکلهای انتقال و فوق توزیع در کشور در اثر حوادث طبیعی و انسانی (طوفان، برف و یخ و سرقت) اتفاق افتاده است. حوادث ناشی از زلزله رودبار سال 69، زلزله بم سال 82، زلزله کرمانشاه سال 96، ریزگرد ها در خوزستان سال 95 و طوفانها و سیلابهای دو سال اخیر نشان داده اند که بیش از پیش بخش انتقال نیرو نیازمند افزایش تاب آوری مقابل انواع حوادث است.

رجبی افزود:  روشهایی نظیر استفاده از خطوط زیر زمینی، استفاده از رله هایی با تاب آوری بیشتر (جایگزینی رله های الکترومگنتیک با رله های میکروپروسسوری)، محافظت در برابر سیل و زلزله و بهمن و سایر حوادث طبیعی، پایش سلامت تجهیزات و شبکه، محافظت در برابر تهدید های انسانی و سایبری و افزایش ایمنی در برابر آنها، ارزیابی آسیب پذیری شبکه در برابر انواع مخاطرات، تهیه برنامه پاسخ و بازیابی در برابر حوادث، استفاده از منابع برق اضطراری، تامین قطعات و تجهیزات یدکی، استفاده از تجهیزات بازیابی سریع نظیر دکل های موقت و پستهای موقت سیار، استفاده از ذخیره سازهای انرژی؛ موجب افزایش تاب آوری شبکه انتقال نیرو خواهند شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار