به گفته دانشمندان انگلیسی فلز "مس" به دلیل خاصیت ضد باکتریایی که دارد، می‌تواند از ماندگاری طولانی مدت ویروس کرونا روی سطوح جلوگیری کند.

فلزی که در چند ساعت کرونا را از بین می‌برد

به گزارش گلستان ۲۴؛ در بررسی‌های جدید، دانشمندان درباره ماندگاری ویروس کووید_۱۹ روی سطوح مختلف، به نتایج جالبی دست یافتند.

طبق این تحقیقات ویروس کرونا روی سطوح پلاستیکی و فولادی تا سه روز باقی می‌ماند اما روی سطوح مسی پس از ۴ ساعت از بین می‌رود، زیرا فلز مس خاصیت آنتی باکتریایی دارد.

DNA یکی از مهم‌ترین اجزای ویروس است و با از بین رفتن آن، ویروس کاملا نابود می‌شود. بنابراین هنگامی که ویروس کرونا روی فلز مس فرود می‌آید, یون‌های این فلز به غشای لیپید ویروس حمله کرده و DNA این ویروس را از بین می‌برند.

پروفسور ویلیام کیویل، میکروبیولوژیست ارشد دانشگاه ساوتهمپتون انگلستان بیش از دو دهه است که در حال مطالعه در مورد اثرات ضد میکروبی مس است، ضمن پیشنهاد استفاده از مس در فروشگاه‌ها، حمل و نقل عمومی و باشگاه‌ها می‌گوید: انگلیس از سایر کشورهای دیگر در استفاده کردن از مس در مکان‌های عمومی عقب مانده است.

او افزود: برای مثال اتوبوس‌های لهستان مجهز به دستگیره‌های مسی هستند، همچین فرودگاه‌های شیلی و کیوسک‌های مهاجرت برزیل با این فلز پوشیده شده اند. در باشگاه‌های ورزشی آمریکا نیز هالترها و دیگر تجهیزات دارای رویه مسی هستند.

تحقیقاتی که در ماه نوامبر گذشته در آمریکا صورت گرفت، نشان داد که تخت‌خواب‌های مسی در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان به طور متوسط ۹۵ درصد کمتر از تخت بیمارستان معمولی باکتری‌ها را در خود جای داده است.

طی مشاهدات پزشکان، سطوح، یکی از مهمترین عوامل انتقال بیماری کرونا و دیگر بیماری‌های عفونتی است. عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی فرد مبتلا به کرونا باعث پخش شدن ویروس روی سطوح می‌شود و سایر افراد با لمس سطوح آلوده به ویروس، در معرض ابتلا به بیماری قرار می‌گیرند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

ارسال نظر

آخرین اخبار