کارشناسان در حال انجام تست‌های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان به صورت غیر حضوری انجام شود.

آخرین وضعیت سهام عدالت متوفیان

به گزارش گلستان ۲۴؛ طبق آخرین آمار ۴۹ میلیون و ۱۵۲ هزار و ۷۴۱ نفر مشمول سهام عدالت هستند که از این تعداد ۴۶ میلیون و ۵۶۷ هزار و ۳۴۹ نفر در قید حیات هستند. به عبارت دیگر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مشول فوت کرده اند و وراث مشمولانی که در قید حیات نیستند در صورتی می‌توانند از این طرح استفاده کنند که فرایند انتقال را انجام داده باشند. درواقع سهام عدالت مانند سایر دارایی‌ها بر اساس ورقه انحصار وراثت به نام وراث خواهد شد.

البته چندی پیش اعلام شد که انتقال سهام عدالت افراد متوفی به وراث متوقف شده است. توضیحی که در مورد این توقف داده شد این بود که از زمانی که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد لازم بود در یک مدت زمان معین تعداد مشمولان به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار اعلام شود و شرکت مذکور براساس تعداد اعلام شده باقی اقدامات را در دستور کار قرار دهد.

بنابراین اگر انتقال سهام عدالت افراد متوفی متوقف نمی‌شد، زمانی که وارث افراد متوفی به سامانه مراجعه می‌کردند تعداد افرادی که به شرکت سپرده گذاری اعلام شده بود تغییر می‌کرد. به همین دلیل برای جلوگیری از مشکلات احتمالی این اقدام به صورت موقت متوقف شد تا پروژه آزادسازی سهام عدالت به اتمام برسد. بعد از آن وراث می‌توانند ظرف یک یا دو ماه اقدامات قانونی را با مراجعه به دفاتر پیشخوان انجام دهند و بعد از طریق شرکت سپرده‌گذاری، انتقال سهام آنها انجام خواهد شد.

بر این اساس طبق آخرین اخبار، وراث متوفیان سهام عدالت باید منتظر اطلاعیه‌های شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در خصوص انتقال سهام عدالت اموات باشند، زیرا سامانه سمات در تلاش است که در گام دوم فرایند آزادسازی سهام عدالت، وضعیت انتقال سهام عدالت متوفیان را از طریق الکترونیکی فراهم کند. درهمین رابطه، کارشناسان شرکت سپرده گذاری مرکزی در حال انجام تست های نهایی روی میز خدمت یکی از سامانه های این شرکت هستند تا تمامی فرایندهای انتقال سهام عدالت متوفیان غیر حضوری انجام شود.

 
منبع: ایسنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار