از زمان آزادسازی سهام عدالت و هم‌زمان رشد چشمگیر شاخص بورس این سؤال در ذهن سهامداران ایجادشده است که آیا سهام عدالت را بفروشیم و یا سهم دیگری بخریم یا نه؟

آیا سهام عدالت را بفروشیم و سهم دیگری بخریم؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ پورعباسی اقتصاددان و استاد دانشگاه در خصوص تفاوت دو مفهوم واگذاری و آزادسازی سهام عدالت گفت: اگر بخواهیم بابیان ساده صحبت کنیم بخشی از دارایی‌های دولتی از طریق سهام عدالت به اقشار کم‌درآمد مانند زنان سرپرست خانوار و یا افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد واگذار شد، البته برخلاف تصور این واگذاری به مردم به‌صورت رایگان نبود. بدین‌صورت که تا ۱۰ سال از سال ۸۵ تا ۹۵ سود سهام عدالت به مردم پرداخت‌نشده و از محل آن سود قیمت سهم به دولت پرداخت شد. اما بعد از طی دوره ۱۰ ساله و از سال قبل سهام عدالت آزاد شد و دارندگان آن مجاز به تصمیم‌گیری درباره فروش یا عدم فروش آن شدند.

وی ادامه داد: ارزش کل سهام عدالت نزدیک به سیصد و هفتاد هزار میلیارد ریال است و بورس توانایی ورود چنین حجمی از دارایی را ندارد. ازاین‌رو دولت اعلام کرده است که مردم می‌توانند ۳۰ درصد از ارزش این سهام را بفروشند که ازنظر من این تصمیم بسیار تصمیم درستی است. به دلیل این‌که این سهم ارزشمندی است و با توجه به شرایط کرونا و فشارهای اقتصادی احتمال دارد دارندگان سهام عدالت آن را به‌صورت شتاب‌زده بفروشند و بعد از حل مشکلات اقتصادی و با بالا رفتن ارزش سهام عدالت پشیمان خواهند شد.

پورعباسی در خصوص واگذاری مجدد سهام عدالت به متقاضیان جدید گفت: می‌خواهد با بقیه دارایی‌های خود را از طریق واگذاری در بورس عرضه کند اما دیگر سهام عدالت وجود نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی اظهار کرد: از شرکت‌های مهمی که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد به بخش دیگری از سهام ایران‌خودرو و سایپا، برخی شرکت‌های فولادی بزرگ، شرکت‌های بزرگ صنعتی سودآور دولتی می‌توان اشاره کرد. به مردم عزیز و سهامداران خرد توصیه می‌کنم حتماً برای سرمایه‌گذاری سهم شرکت‌های بزرگ بورسی مانند پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها، بانک‌ها، صنعتی‌ها و فولادی‌ها را بخرند و حتماً با مشاوره یک کارگزاری مطمئن اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند. توصیه دیگر من این است که اگر ۵ میلیون تومان سرمایه به بورس آورده‌اند حتماً سهم ۱۰ شرکت را بخرند که از سود همه برخوردار شوند و اگر شرکتی زیان کرد سرمایه آنها به مخاطره نیفتد.

وی در مورد رشد روزافزون شاخص و سرانجام این رشد فزاینده گفت: برخی میگویند قیمت‌ها واقعی نیست و شاخص حتماً می‌ریزد اما گروه دوم اعتقاددارند اصلاً این‌طور نیست و با توجه به نرخ ارز ریزش نخواهد داشت. اما حالت میانه هم این است که بورس محل قابل‌اعتمادی است و درست نیست ما نرخ بهره و تورم را با بورس‌ها و کشورهای دیگر مقایسه کنیم.

 

 
منبع: ایران کالا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار