دومین مرکز خلاق صنایع دستی گلستان به عنوان محلی برای طراحی، خلاقیت و نوآوری هنرهای سنتی این بخش یکشنبه شب در گنبدکاووس افتتاح شد.

افتتاح دومین مرکز خلاق صنایع دستی گلستان در گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا؛ مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان در این مراسم گفت: گنبدکاووس یکی از شهرستان های غنی استان در تنوع محصولات صنایع دستی است و تاکنون سه کارگاه تخصصی رودوزی سنتی، نمدمالی و سفالگری در این شهرستان راه اندازی شده و سه مرکز دیگر هم تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

احمد تجری افزود: نخستین موزه خصوصی گنبدکاووس و دومین موزه خصوصی استان هم به زودی در این شهرستان افتتاح خواهد شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس هم به ایرنا گفت: هنرمندان ۶ رشته نمدمالی، ابریشم بافی، گلیم بافی، البسه محلی، رنگرزی طبیعی و رودوزی سنتی با حضور در این مرکز و  استفاده از تجهیزات و ابزاری که میراث فرهنگی در اختیارشان قرار داده می توانند طرح ها جذب و مطابق با نیاز بازار طراحی کنند.

مریم آق آتابای افزود: هنرمندان حاضر در این مرکز با ارائه ایده های نو زمینه استفاده از ظرفیت فعالان صنایع دستی در مناطق دور افتاده برای تولید محصولات جذاب و فروش در بازارهای کشوری را فراهم می کنند.

به گفته وی، با توجه به نیاز هنرمندان صنایع دستی بومی منطقه به حمایت و خرید تجهیزات کارگاهی، از محل اعتبارات استانی تجهیزات مورد نیاز در اختیار آنان قرار خواهد گرفت و تا پایان سال هم سه کارگاه تخصصی رشته های پوستین دوزی، رودوزی بلوچ و زیورآلات بومی منطقه راه اندازی خواهد شد.

گنبدکاووس افزون بر هشت هزار و ۷۳۰ هنرمند در رشته‌های مختلف صنایع دستی دارد.

نخستین مرکز خلاق صنایع دستی گلستان در گالیکش فعال است.

گنبدکاووس واقع در شرق استان گلستان ۳۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۲۰ قوم مختلف از اقوام ایرانی در این شهرستان تاریخی زندگی می‌کنند.

برج قابوس در مرکز شهر گنبدکاووس که عنوان بلندترین برج آجری جهان را دارد تنها اثر تاریخی ثبت جهانی استان گلستان است.

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار