یک نماینده مجلس با بیان اینکه یارانه نقدی از اهداف خود دور افتاده است، گفت: باید یارانه دهک‌های بالای جامعه به نفع دهک‌های پایین حذف شود.

خبر خوب برای یارانه بگیران واقعی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایلنا؛ حدود ۱۰ سال از آغاز پرداخت یارانه نقدی در ایران می‌گذرد. این پرداخت که به دنبال اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و به منظور کاهش فاصله طبقاتی صورت گرفت، به اذعان بسیاری کارشناسان نتوانست به اهداف خود دست یابد. از همان آغاز اجرای طرح این انتقاد وجود داشت که توزیع پولی مشخص و هم‌اندازه در بین همه افراد جامعه با هدف طرح در تضاد است و یارانه نمی‌تواند تاثیری در کاهش فاصله دهک‌های درآمدی داشته باشد. با وجود این و به رغم اینکه بار‌ها تصمیماتی مبنی بر حذف دهک‌های بالای درآمدی از یارانه‌بگیران گرفته شد، اما حذف شدگان به تعداد کمی محدود شدند و کماکان ماهانه میلیون‌ها ایرانی یارانه نقدی دریافت می‌کنند و به این یارانه، یارانه‌های دیگری با عناوین مختلف از جمله حمایت معیشتی، یارانه بنزین و ... هم اضافه شده است.

جعفر قادری (نماینده مردم شیراز در مجلس) در گفتگو با ایلنا، با بیان اینکه پرداخت یارانه نقدی تاثیر خود را حتی در میان دهک‌های پایین جامعه از دست داده است، عنوان کرد: مبلغی که ماهانه به حساب سرپرستان خانوار ریخته می‌شود در وضعیت دهک‌های بالای جامعه کاملا بی‌تاثیر است و در معیشت دهک‌های پایین جامعه تاثیر ناچیزی دارد.
 
 
 
او ادامه داد: همانطور که در سال‌های اخیر بار‌ها تاکید شده است باید یارانه دهک‌های بالای درآمدی حذف و به دهک‌های پایین جامعه تعلق گیرد. به این شرط می‌توان این یارانه را اثرگذار کرد و امیدوار بود اهداف آن محقق شود.
 
 
 
قادری که در مجالس هشتم و نهم هم حضور داشته اشت، درباره اینکه در سال‌های اخیر بار‌ها برای حذف یارانه درصدی از یارانه‌بگیران خیز برداشته شده، اما موفقیتی حاصل نشده است، گفت: به نظر می‌رسد اراده‌ای برای این کار وجود ندارد. مجالس قبلی از جمله مجلس نهم به دولت اختیار دادند تا درصدی از یارانه بگیران را حذف کند، اما این اتفاق آنطور که باید و شاید رخ نداده و طرح تقریبا همانطور که قبلا اجرا می‌شد، اجرا می‌شود، حال آنکه افزایش هزینه‌ها و بالا رفتن تورم، ارزش یارانه نقدی را به شدت کاهش داده است.
 
 
 
او تصریح کرد: ما در مجلس یازدهم پیگیر حذف دهک‌های بالای درآمدی از مشمولان دریافت یارانه نقدی هستیم، هر چند که اذعان داریم دولت اختیارات کافی برای این موضوع را دارد.
 
 
 
قادری همچنین به یارانه‌ها و حمایت‌هایی که متعاقب شیوع کرونا صورت می‌گیرد، اشاره کرد و گفت: این کمک‌ها هر چند لازم و ضروری هستند، اما باید آنها را مسکن‌هایی برای عبور از بحران به حساب آورد. شیوع کرونا در ایران به شدت به کسب‌و‌کار‌ها آسیب زده و درآمد درصدی از شهروندان را از بین برده است. درست است که این افراد نیازمند کمک‌هایی نظیر یارانه‌های حمایتی هستند، اما باید ریشه مشکل را پیدا کرد و راه حل اساسی برای جبران خسارت و بازگشت به شرایط عادی در نظر گرفت.
 
 
 
او تاکید کرد: لازم است کسب‌و‌کار‌های آسیب دیده مورد حمایت جدی قرار گیرند. ایجاد شغل و رونق می‌تواند به ما در پشت سر گذاشتن بحران کمک کند. شرایط با کمک‌های موردی به حالت عادی باز نمی‌گردد و باید این کمک‌ها را مسکن تلقی کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار