رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری گنبدکاووس گفت که با هدف ذخیره نزولات آسمانی در مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک، عملیات احداث هلالی آبگیر در هزار و ۶۰۰ هکتار از مراتع شمالی این شهرستان مرزی آغاز شد.

آغاز عملیات احداث هلالی آبگیر در مراتع گنبدکاووس

به گزارش گلستان ۲۴؛ قربانعلی گرایلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: احداث هلالی آبگیر سبب جمع‌آوری هرز آب و روان آب‌های ناشی از بارش باران می‌شود که این آب‌ها علاوه بر تقویت پوشش گیاهی مراتع و جلوگیری از فرسایش خاک و بیابانی شدن آن، به احیا و اصلاح مراتع نیز کمک زیادی می‌کند.

وی بابیان اینکه احداث هلالی آبگیر طرحی اقتباسی از مناطق جنوبی کشور است، اضافه کرد: هر هلالی ظرفیت ذخیره ۷۰۰ لیتر آب را دارد که کمک زیادی به اهداف ذکر شده در مراتع مناطق شمالی گنبدکاووس با بارش سالانه کمتر از ۲۰۰ میلیمتر می‌کند.

وی ادامه داد: این طرح امسال با اختصاص مبلغ ۱۵ میلیارد ریال اعتبار و در هزار و ۶۰۰ هکتار از مراتع داشلی‌برون، خیرخوجه، اینچه‌برون و کلیچه اجرا می‌شود.

گرایلو گفت: به طور میانگین در هر هکتار از مراتع ۶۰ هلالی آبگیر احداث می‌شود که در ادامه و در پاییز و زمستان برخی بوته‌های مرتعی از جمله "اترپیلکس، کانی سنس، لنتی فورمیس، هالیموس، لئوکو کلادا، آگروپایرون، النگاتوم و قره داغ"  درآن کشت خواهد شد.

احداث هلالی آبگیر در مراتع گنبدکاووس برای نخستین بار و به صورت آزمایشی درسال ۹۶ و در ۵۰۰ هکتار از مراتع این شهرستان اجرا شده بود.

وی همچنین با اشاره به اراضی کم‌بازده مناطق شمالی گنبدکاووس که کشت محصولات زراعی مانند گندم و جو در آن مقرون به صرفه نیست از کشاورزان این منطقه خواست این اراضی را به مراتع خصوصی و کشت بوته‌های مرتعی که اداره منابع طبیعی به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می‌دهد، تبدیل کنند.

گرایلو بابیان اینکه خطر بیابانی شدن اراضی کم بازده مناطق شمالی گنبدکاووس را تهدید می‌کند گفت: درصورت استفاده از اراضی کم‌بازده برای کشت گیاهان دارویی و یا تبدیل این اراضی به مراتع خصوصی برای پرورش دام، درآمد بالایی نصیب کشاورز می‌شود.

شهرستان گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت، افزون بر ۳۳۰ هزار هکتار مرتع دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار