​حجت الاسلام احمدی گفت: رسانه دینی در میان دینداران ارزش مقدس دارند، زیرا ظرفیتی برای ترویج و تبلیغ دین به شمار می رود.

​رسانه های دینی ظرفیتی برای تبلیغ و ترویج دین

به گزارش گلستان ۲۴؛ حجت الاسلام «احمدرضا احمدی» به خبرنگار خبرگزاری شبستان در گرگان در خصوص نقش رسانه های دینی در جامعه گفت: در تعریف رسانه های دینی نخست باید تعریفی ارائه شود که این رسانه هم جامع افراد باشد و هم مانع اغیار، رسانه دینی در مقابل رسانه هایی است که هویت دینی ندارند اما ممکن است کارکرد دینی داشته باشند و یا اصلا توجهی (نفیا و اثباتا) به دین نداشته باشند.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان با بیان اینکه رسانه دینی از دو کلید واژه رسانه و دین تشکیل شده است، ادامه داد: رسانه عبارت است از ابزار و وسایلی به منظور برقراری ارتباط دو یا چند نفر، برای رسیدن هدف جزیی و کلی که مهمترین عنصر آن پیام و مخاطب است، روزنامه، کتاب، تلویزیون ماهواره و کانال های و شبکه های اجتماعی و غیر براساس این تعریف می توانیم رسانه بدانیم.

 

حجت الاسلام احمدی بیان کرد: آیت الله طباطبایی در سال 61 عنوان کردند که مقصود ما از دین قوانین و مقرراتی است که مشتمل بر اعتقادات، اخلاقیات و احکام مقدس اسلامی است که سعادت آخرت انسان‌ها را تضمین می‌کند و رسانه های دینی از جنس دیگر است که «منبر»، «روحانیت» و غیره را می تواند به عنوان رسانه دینی دانست.

 

وی افزود: رسانه دینی برخلاف رسانه های دیگر که به عنوان ابزار شناخته می شود در میان دینداران دارای ارزشی مقدس است زیرا ظرفیتی برای ترویج و تبلیغ دین به شمار می رود و کارکرد غیر دینی ندارد که عالی ترین نماد آن در «منبر» و «مبلغان و مروجان» دین است.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان تاکید کرد: «منبر» مقدس است زیرا مبانی قدسی و حیانی، اخلاق والای انسانی و نیز شریعت ناب نبوی تبلیع، تبیین و ترویج می شود.

 

حجت الاسلام احمدی افزود: هنوز منبر به عنوان سنتی ترین رسانه و در کنار رسانه های دیداری و شنیداری دیگر پرنفوذترین و اثربخش ترین رسانه به حساب می آید و امروز رسانه های مجازی پرمخاطب ترین رسانه ها محسوب می شود که کارایی بیشتری از روش های سنتی را دارا هستند.

 

وی یادآور شد: ظرفیت سازی کارکرد دیگر رسانه های دینی است که روحانیت شیعه و اشخاص مومن و مهذب که اشتهار و اعتبار دارند در تولید محتوا و تهیه متون وظیفه سنگینی را به عهده دارند که فراتر از منبر اثربخش و فراگیرتر است.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان متذکر شد: مومن و مهذب مدیران و دست اندرکاران تولید و توزیع مبانی دینی علاوه بر سبک سنتی باید در فضای مجازی ملجا رجوع کاربران و ادمین ها باشند، روحانیت و حوزه های علمیه باید در گذشته نمانند و در حال زندگی کنند و برای فردای نسل نو، خود را مجهز به دانش روز و نیاز جوانان در حوزه دین پژوهی به طور عام کنند.

 

حجت الاسلام احمدی خاطرنشان کرد: محتوای رسانه دینی به دلیل منشاء آن که مبانی وحی و سیره و سنت است و روحانیت به عنوان عنصر موثر در رساندن پیام اسلام ناب در زمره موثرترین رسانه در میان مردم مطرح بوده و هنوز در میان مخاطبان از امنیت محتوایی بیشتری برخوردار هستند.

 

وی بیان کرد: اگر رسانه های مدرن، تکنولوژی و شبکه های اجتماعی تحت مدیریت نهاد دین قرار گیرند و کاربران مومن مهارت لازم را به کار ببندند و محیط بر آنها شوند کارکرد رسانه دینی پیدا می کنند که می توانیم به سایت ها و خبرگزاری هایی که رسالت ترویج پیام اسلام و انقلاب را ایفاء می کنند اشاره کرد.

 

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گلستان ابراز داشت: انتقال مفاهیم اعتقادی، اخلاقی و شرع مقدس تعیین کننده نقش روحانیت است که باید هر روحانی به عنوان رسانه بتواند با روش سنتی و مدرن نسبت با آحاد طبقات جامعه به ویژه جوانان جویای حقیقت و در مقابله با تهاجم فرهنگی و ایمن سازی از حیث پایه های اعتقادات دینی نقش آفرینی کند.

 

حجت الاسلام احمدی تاکید کرد: چنانکه همین رسانه سنتی باعث بزرگترین تحول قرن اخیر شد و مردم را علیه ظلم و ستم خاندان پهلوی به انقلاب وا داشت و بزرگمردان امروز همان جوانمردان دیروزی هستند پای منابر و در مساجد به وظایف خود آشنا شدند و قیام کردند و در هشت سال دفاع مقدس حماسه آفریدند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار