"با بدان و گناهکاران راه نروید". در تفسیر آن باید گفت به یقین منظور از "راه رفتن" در این آیه "شراب نوشیدن"، "سرقت"، "زنا" و دیگر گناهانی است که نباید فرد مرتکب شود و فرد گناهکار به راحتی آن را انجام می‌دهد.

تاثیرات منفی دوستی‌های مادی، تلویزیون و اینترنت بر جوانان

خوان رودریگز" به عنوان کارشناس دین مسیحیت ایده‌های دین مسیحیت را در رابطه با حد و حدود دوستی بین انسان‌ها تعریف می‌کندو گواه سخنان خود را کتاب مقدس می­داند. وی معتقد است که سبک زندگی مسیحیان باید به گونه ای باشد که دیگران بتوانند به راحتی به دین مسیحیت بگروند.

مسیحیان و به ویژه جوانان همواره در معرض حمله شیطان قرار دارند که این امر از طریق وسوسه انجام می‌گیرد. شیطان از راه‌ها و روش‌های مختلفی انسان را مورد هدف قرار می‌دهد که ما آن‌ها را "تاثیرات منفی" می‌نامیم. در این نوشته، تلاش کرده‌ایم تا حربه‌های شیطانی مختلفی را که از طریق آن‌ها جوان به پرتگاه سقوط کشانده می‌شود را معرفی کنیم. "دوستی‌های مادی"، "تلویزیون" و "اینترنت" از مهم‌ترین حربه‌های شیطانی برای سقوط انسان در عصر معاصر است. که به طور ویژه به این سه موضوع پرداخته می‌شود.

- دوستی‌های مادی

هنگامی که ما از دوستی‌های دنیوی سخن به میان می‌آوریم، روی سخن ما به تمامی انسان‌ها است و گروه هدف خاصی را مدنظر نداریم. همه انسان‌ها چه مسیحیان و چه پیروان ادیان دیگر باید به این مسئله اهتمام ویژه ای بورزند. ما در اینجا نمی‌خواهیم به تفکیک روبط دوستی در ادیان مختلف بپردازیم چون این امر در همه ادیان مذموم است. از نظر ما هیچ نوع رابطه دوستی بین زن و مرد خارج از روابط زناشویی نباید وجود داشته باشد. در این نوشته تاکید بر آن شده است که بیان شود در بیشتر موارد تنها رابطه ای که بین دو نفر تعریف می شود، ازدواج است.

آنچه مطلوب ما در این متن است آن است که هر نوع رابطه دوستی، صمیمیت و مصاحبتی خارج از ازدواج را در دین مسیحیت نمی‌پسندیم. خداوند در آیه ای از انجیل می‌فرماید: " با آن‌ها ارتباط نداشته باش و از آن‌ها جدا شو". اینآیهوبرخیدیگرازآیاتمشابهآنبر عدمارتباطزنومردباهمتاکیددارندودرتفسیرآن می‌توان گفت همان گونه که نور با تاریکی، عدالت با بی عدالتی و مسیح با بت و مؤمن با کافر ارتباط ندارند، زن نیز با مرد نباید ارتباط داشته باشد.

- تعریف دوست و دوستی در کتاب مقدس

وی در ادامه به تعریف "دوستی" و "دوست" می‌پردازد و معتقد است دوست کسی است که به او اعتماد داشته باشی و بتوانی قلبت را به سویش باز کنی و خواسته‌هایت را از او مطالبه کنی. دوست کسی است که با او زندگی می‌کنی و امور زندگی‌ات را با هم انجام می‌دهید. سلیمان در کتاب مقدس می‌گوید: " دوست تو کسی است که با او راه می‌روی، با او حرف می‌زنی، با او کارهایت را انجام می‌دهی". به این نوع رابطه مقدس، دوستی می گویند، به آن فرد دوستو خارج از آن هیچ رابطه دیگری تعریف نمی‌شود.در اینجا باید بدانیم که چگونه دوستان خود را برگزینیم. ما مسیحیان نمی‌توانیم با همه مردم جهان پیوند دوستی برقرار کنیم. تعابیر مختلفی وجود دارد که امروزه همه را دوست تعبیر می‌کنند که این تعریف غلط است. برخی از این روابط تحت تعابیر دیگر چون همکلاسی، همکار، همسایه و بستگان هستند که به غلط دوست تعبیر می‌شوند که این امر صحیح نیست و با تعریف دوست بسیار متفاوت است.

دوستی‌های مادی را باید کنار گذاشت، زیرا خداوند آن را مطرود کرده است و دلیلش آن است که چون تاثیرات منفی را بر روحیات ما می‌گذارند و ما را در برابر خدا وادار به گناه کردن می‌کنند، پس مذموم و مطرودند.

در کتاب مقدس آمده است: "فریب نخورید؛ زیرا گفتگوهای نا بجا، رفتارهای خوب انسانی را تباه می‌کند". در اینجا مراد از گفتگو، "سبکزندگی" و "رفتارهای اجتماعی" است. انتخاب روش ناپسنددرزندگی به یقین اخلاق انسان راتباه می‌کند. و بجاست که ازتوضیحات بیشتر خودداری کرده و گفت: آن کس که با گرگ‌ها راه می‌رود، به ناچار باید با آن‌ها زوزه سر دهد".

دوستی‌های اینترنت

یادداشت

- انسان و رابطه اجتماعی با دیگران

انسان موجودی اجتماعی است و دوست شدن با دیگر انسان‌ها نیز امری صحیح و نیکوست اما آنچه که مطلوب ماست آن است که با داشتن ارتباطی درست و صحیح با دیگران نیز می‌توان آن‌ها را با مسیحیت و تعالیم آن آشنا کرد، اما بدون آنکه رابطه ای به سبکی که در جهان امروزه رایج است با دیگران داشته باشیم.

برای تعیین حد و حدود دوستی با دیگران بهتر است که از تعالیم کتاب مقدس استفاده کنیم و موارد آن را برشمریم:

1.با گناهکاران دوست نشوید: در این زمینه در کتاب مقدس خدا می‌گوید: "با بدان و گناهکاران راه نروید". در تفسیر آن باید گفت به یقین منظور از "راه رفتن" در این آیه "شراب نوشیدن"، "سرقت"، "زنا" و دیگر گناهانی است که نباید فرد مرتکب شود و فرد گناهکار به راحتی آن را انجام می‌دهد.

2.با دیگر افرادی که خوب و شریف به نظر می‌آیند پیوند دوستی ببیندیم، هرچند که مسیحی نباشند: بر اساس تعالیم مسیحیت، با همگان باید مهربان بود زیرا تعالیم حقیقی تنها به مسیحیان رسیده است فلذا باید با پیروان دیگر ادیان به بهترین نحو ممکن برخورد کردتابه دین راستین مسیحیت گرایش  یابند.

3.از زنان زناکار و عجیب و غریب برحذر باشید: در کتاب مقدس به طور صریح حضرت سلیمان چندین بار این مطلب را ذکر کرده و جوان مسیحی را از ارتباط گرفتن با این افراد منع کرده است. ارتباط گرفتن با زنان فاحشه حتی برای افراد قدیس و پاک نیز گناه آلود است، همان گونه که در کتاب مقدس آمده است. پس خواهران و برادران مسیحی باید از ارتباط با این افراد برحذر باشند. جوانان مسیحی باید مواظب باشند که با زنان در غیاب همسر و یا برادرانشان سخن نگویند و اگر ناچار به ارتباط با آن‌ها هستند، با آنان همانند زنان متأهل رفتار کنند.

آنچه که در بالا به تفصیل در آمد گوشه ای از سخنان "خوان رودریگز" بود. وی در ادامه سخنانش علاوه بر " دوستی‌های مادی" به دیگر حربه‌های شیطان از جمله "تلویزیون" و "فضای مجازی" اشاره می‌کند 

ارسال نظر

آخرین اخبار