رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: سازمان امداد و نجات این جمعیت مشخصاً در امر امداد و نجات ساحلی مسئولیتی ندارد.

هلال‌احمر در امر امداد و نجات ساحلی مسئولیتی ندارد

به گزارش گلستان ۲۴؛ کریم همتی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا هلال احمر برنامه، سناریو و مانوری برای اثبات آمادگی های امدادی خود با توجه به تغییر سوانح در محیط های آبی و غرق شدگی در ایام تابستان  دارد یا نه، این مطلب را عنوان کرد و افزود: سازمان امداد و نجات این جمعیت به لحاظ کمک به مردم و سایر دستگاه های مسئول در سواحل دریای خزر و دریای جنوب در برخی از تفرجگاه های خاص آبی، نسبت به ایجاد پایگاه امداد و نجات ساحلی اقدام کرده و همچنین در فصل تابستان با هماهنگی سایر دستگاه مسئول به ویژه ستاد ساماندهی سواحل وزارت کشور نسبت به برقراری پست های سیار امدادی در سواحل شمالی اقدام کرده و نسبت به ارائه خدمات امدادی به هموطنان عزیز اقدام می کند.  

وی توضیح داد: همچنین یکی از ضروریت ها آگاه سازی مردم در خصوص مناطق امن جهت شنا و خطرات پیرامون نقاط ممنوعه است که نباید از غافل بود که در این راستا و با هدف آگاه سازی مردم و کاهش غریق نسبت به آموزش همگانی از طریق فضای مجازی و همچنین ایجاد کمپین «غرق نشویم»  با همکاری شخصیت های برجسته، هنرمندان و ورزشکاران نسبت به ارائه هشدارهای ایمنی اقدام کرده است.

رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: در زمینه همکاری سایر دستگاه ها نیز در دوسال گذشته تعامل خوبی از سوی وزارت کشور، استانداری ها، فدراسیون نجات غریق، مدیران مجموعه های تفریحی و طرح های سالم سازی، اورژانس و هلال احمر در جهت همکاری تمامی دستگاه های امدادی به ویژه در طرح امداد و نجات ساحلی تابستانی شمال کشور صورت پذیرفته است.

همتی از فعالیت ۴۵ پست موقت و ثابت امداد و نجات ساحلی در طرح تابستان ۱۳۹۹ هلال‌احمر برای نجات جان مسافران این فصل خبر داد و گفت: این پست‌ها در داخل طرح‌های سالم‌سازی دریا و در کنار ناجیان غریق فدراسیون و سایر دستگاه‌ها فعال هستند.

وی اضافه کرد: این شمار پست موقت در سواحل شمالی استان های گلستان یک پست (ساحل بندر گز)، استان گیلان ۱۰ پست (رضوانشهر، آستانه، آستارا، انزلی، تالش، لنگرود، رودسر، رشت، لاهیجان، لنگرود)،  استان مازندران ۱۰ پست (فرح آباد، چپکرود جویبار، پارکینگ ۳ بابلسر، پارک لاله فریدونکنار، پلاژ دارایی محمود آباد، ایزدشهر نور، طرح شهرداری نور، سی سنگان نوشهر، ولی آباد تنکابن، ساحل طلایی رامسر) و استان های خوزستان یک پست شهرستان شوشتر،  سیستان و بلوچستان یک پست (چابهار ساحل تیس)،  آذربایجان غربی یک پست (ساحل دریاچه ارومیه) و جزیره کیش یک پست (پلاژ آقایان) به ارائه خدمات امداد و نجات ساحلی و دریایی به مسافران تابستانی می پردازند.  

فعالیت ۴۵ پست امداد و نجات ساحلی در کشور

رئیس جمعیت هلال احمر اعلام کرد: علاوه بر این ۲۵ پست موقت، تعداد ۲۰ پایگاه ثابت امداد و نجات ساحلی و دریا نیز در حال فعالیت در سواحل کشور هستند.
همتی گفت: تامین امنیت فکری مسافران برای سهولت دسترسی به خدمات امداد و نجات، برقراری ایمنی در سواحل دریا، ایجاد انگیزه و آمادگی‌های لازم در عوامل امدادی برای مقابله با حوادث، کاهش تلفات و صدمات ناشی از نبود نیروهای امدادی در لحظه‌های اولیه حادثه از دیگر اهداف ایجاد و فعالیت این پست های امداد و نجات ساحلی است.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس در هر پست امداد ساحلی سه امدادگر و یک راننده به همراه وسایل و تجهیزات پزشکی و دارویی شامل یک دستگاه آمبولانس، جلیقه و حلقه نجات، موتورسیکلت، قایق نجات، جت اسکی، برانکارد تاشو و ریلی، کپسول اکسیژن، کیف کمک های اولیه و سایر ملزومات مورد نیاز، با توجه به تجربیات گذشته در جهت به حداقل رساندن تعداد غرق ‌شدگان ‌آماده ارائه خدمات به مسافران و گردشگران تابستانی هستند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران وظایف عمده‌ای را در سطح ملی و بین المللی برعهده دارد و می کوشد تا به اهدافی که در اساسنامه این جمعیت آمده است، جامه عمل بپوشاند.

این اهداف عبارت از تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها و کوشش در راستای برقراری دوستی و تفاهم و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها بدون درنظرگرفتن هرگونه تبعیض میان آنها است.

جمعیت هلال احمر اکنون در زیرمجموعه خود دارای چهار سازمان فعال و گسترده در زمینه‌های مختلف امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، تدارکات پزشکی، یک معاونت در زمینه خدمات درمانی و توانبخشی، یک شرکت در زمینه تولید محصولات نساجی و ملزومات امدادی، یک مؤسسه علمی کاربردی و یک مرکز پزشکی ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حجاج و زائران عتبات عالیات است.

همچنین دبیرخانه کمیته ملی حقوق بشردوستانه جمهوری اسلامی ایران نیز با محوریت جمعیت هلال احمر فعالیت می‌کند.

جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران با سابقه‌ای بیش از ۹۰ سال در خدمت رسانی به مردم ایران و جهان، از بدو تأسیس خود تا به حال در مسیر اهداف انسان دوستانه و اصول هفت‌گانه نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر حرکت کرده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار