معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: برگزاری هرگونه مراسم عزادای در ایام محرم در فضای سربسته ممنوع است.

واکسن ایرانی کرونا چه زمانی در دسترس مردم خواهد بود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از اقتصادنیوز، علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری هرگونه مراسم در ایام محرم در فضای سربسته ممنوع است.

او ادامه داد: نقش رسانه بسیار خوب و حرفه‌ای بوده است و در هفت دور پیمایشی که انجام شده، نتیجه به دست آمده بسیار جالب بوده است، ما از مردم پرسیدیم منبع شما برای اخبار کرونا کجاست؟ در پاسخ ۸۰ درصد مردم منابع خبری خود را رسانه‌های داخلی مطرح کردند و ۹۰ درصد این افراد به اخبار رسانه‌های داخلی اعتماد داشتند و این میزان اعتماد قابل تقدیر است.

بنابر گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رییسی با تشکر از مردم به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: خوشبختانه در سطح کشور با افزایش رعایت پروتکل‌های بهداشتی رو به رو هستیم و میزان افزایش استفاده از ماسک در کشور روند قابل قبولی دارد، اما ما هنوز انتظار داریم که میزان استفاده بیشتر شود، از مردم خواهش می‌کنیم که به‌ویژه در وسایل حمل و نقل عمومی پروتکل ها را رعایت کنند و یادمان باشد که استفاده از ماسک مهم و فاصله‌گذاری با هم مهم است و هر دو باید باهم انجام شوند.

آغاز روند نزولی شیوع کرونا در کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

او  افزود: هفته‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. روند بیماری در کشور خیز برداشته بود و میزان شیوع بیماری و بستری در بیمارستان‌ها و مرگ و میر افزایش یافت. اکنون با تلاش همکارانم در سراسر کشور و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، این شیب صعودی و خیز بیماری سیر نزولی  را طی می‌کند و امیدواریم  این روند ادامه یابد. طبق آخرین بررسی‌هایی که انجام دادیم، میزان بستری در بیمارستان‌ها در استان‌های مختلف در حال کاهش است. البته این کاهش بدان معنا نیست که وضعیت‌مان خوب و سفید شده است، بلکه ثابت شده است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و جدی گرفتن ویروس، ارتباط مستقیمی با میزان و روند بیماری در سطح کشور دارد.

او ادامه داد: هرچه بیشتر پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری را رعایت کنیم، قطعا میزان مبتلا و بستری در بیمارستان‌ها و بعد از آن میزان مرگ و میر کاهش می‌یابد. دو هفته بعد از رعایت پروتکل‌ها، سیر نزولی رخ می‌دهد و با رعایت نشدن پروتکل‌ها، دو هفته بعد شاهد خیز بیماری خواهیم بود  و یک هفته بعد از آن بستری در بیمارستان‌ها افزایش می‌یابد و یک ماه بعد هم میزان مرگ و میر بالا می‌رود. بنابراین بعد از اینکه دو تا سه هفته پروتکل‌‌ها را رعایت کنیم، اثر آن را می‌بینیم.

ابلاغ پروتکل‌های سختگیرانه برای برگزاری کنکور سراسری

رییسی گفت: رعایت پروتکل‌ها باعث شد که اثر آن را ببینیم و روند بستری در بیمارستان‌ها سیر ملایم‌تری را طی می‌کند البته هنوز برخی استان‌ها بسیار درگیر هستند، در عین حال کنکور و محرم را پیش رو داریم. برای برگزاری کنکور پروتکل‌های سختگیرانه به وزارت علوم ابلاغ شده است و حدود ‌7 هزار نفر از همکاران ما برای نظارت بر اجرای پروتکل‌ها آماده‌اند. امروز با روسای دانشگاه‌های سراسر کشور جلسه داشتیم و این افراد را توجیه و هماهنگ کردیم. خانواده‌ها اطمینان و خیال راحت داشته باشند. انشالله شاهد برگزاری کنکور ایمنی خواهیم بود. باید دانش‌آموزان را از نظر روحی و روانی حمایت شوند تا با خیال راحت کنکور بدهند و اتفاقا مهم‌ترین نگرانی ما تجمع والدین پشت درب مراکز برگزاری کنکور است که نباید اتفاق بیفتد.

طرح هر خانه یک حسینیه را اجرا کنیم

او  با اشاره به وضعیت برگزاری مراسم محرم نیز گفت: انشالله مراسم‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد، اما  تاکید می‌کنم که برگزاری هرگونه مراسم در فضای سربسته مطلقا ممنوع است، اگر کوچکترین غفلتی صورت گیرد، آرامش نسبی که در کشور ایجاد شده از بین می‌رود و شاهد خیز بیماری و افزایش مرگ و میر خواهیم بود. خواهش می‌کنم افراد به دقت پروتکل‌ها را اجرا کنند و طرح هر خانه یک حسینیه را اجرا کنیم و هر کس در خانه خودش پای تلوزیون بنشیند و در خانه عزاداری کند. باید این جمله مد نظرمان باشد که اگر ما باعث شویم که یکی از عاشقان امام حسین تب کند، ما مقصر هستیم. باید همه دست در دست هم دهیم تا کمترین میزان ابتلا به  بیماری را داشته باشیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در فصل پاییز و سرما ممکن است بیماری آنفلوآنزا هم اضافه شود و به همین دلیل باید به نحوی عمل کنیم که رعایت فاصله‌گذاری و شستن دست به صورت یک سبک زندگی شود.

واکسن ایرانی کرونای چه زمانی در دسترس مردم خواهد بود؟

 او اظهار کرد: ۱۴۸ واکسن در سطح دنیا در مرحله ابتدایی و پیش‌بالینی هستند. سازمان جهانی بهداشت در ارتباط با واکسن کرونا به شرکت‌های تولید کننده اجازه داده به طور استثناء در مورد کووید ۱۹، فاز اول و دوم یا فاز دوم و سوم را ادغام کنند تا زمان کوتاه شود. ۶ واکسن در سطح دنیا هست که الان در فاز سوم هستند. روسیه این مراحل را به طور کامل طی نکرده و تاییدیه نگرفته است. تنها یک واکسن چینی کرونا برای یک سال مجوز گرفته است که فقط برای ارتش چین مورد استفاده قرار می گیرد، واکسن کرونای ایران در مرحله‌ای است که الان فاز حیوانی را شروع کردیم و در فاز یک و دو  هستیم. روند ساخت واکسن اگر به درستی جلو برود آبان ماه سال آینده ممکن است واکسن کرونای ایرانی در شود.

وی افزود: در فاز یک واکسن بر روی گروه کوچکی از افراد که داوطلب شدند، این واکسن را امتحان می‌کنند که دو هدف اصلی این اقدام، ایمن بودن خود واکسن است که افراد را دچار شوک نکند و دوم اینکه آیا این واکسن برای بدن انسان ضرر ندارد. در فاز دوم هدف این است که علاوه بر اهداف فاز یک، واکسن بر روی گروه بزرگ‌تری استفاده می‌شود که شامل چند صد نفرند. در این فاز یک هدف دیگر هم وجود دارد و آن این است که دوز و میزان واکسن را مشخص می‌کنند. یعنی چه میزان از واکسن باید وارد بدن شود تا ایمنی ایجاد شود. در فاز سوم واکسن بر روی چندین هزار نفر واکسن را امتحان می کنند. این فاز ویژگی خاصی دارد که این است که یک گروه کنترل دارد. یعنی به عده‌ای واکسن را تزریق کرده و به عده‌ای هم ماده دیگری تزریق می‌کنند تا اثربخشی واکسن را بسنجند. اگر این مرحله موفق بود واکسن وارد فاز دریافت تاییدیه می‌شود که بعد از دریافت تاییدیه وارد تولید انبوه می‌شود.

شش واکسن کرونا در فاز 3

رییسی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت در زمینه واکسن کرونا با توجه به پاندمی اسن بیماری به شرکت‌های تولید واکسن اجازه داده است که استثنائا در زمینه کووید-19 می‌‌توانند فاز یک و دو یا فاز دو و سه را ادغام کنند تا زمان کوتاه شود و بتوانند به تولید واکسن برسند. باید پرسید چرا سازمان جهانی بهداشت درباره تولید واکسن سختگیری می‌کند؟. زیرا دارو را به کسی می‌دهیم که بیمار است که می‌تواند جان فرد را نجات هد و حالا ممکن است 20 درصد عوارض جانبی هم داشته باشد. این درحالیست که واکسن را به افراد سالم تزریق می‌کنیم تا در برابر بیماری ایمن شوند و به همین دلیل بسیار مهم است ونباید به فرد سالم واکسنی تزریق کنید که بیمارش کنید. شش واکسن در دنیا در فاز سوم قرار دارند. روسیه برای واکسن کرونا مراحلی را که گفتم به طور کامل طی نکرده است و تاییدیه نگرفته است و خودش تولید کرده است. یک واکسن ساخت چین هست که تاییدیه گرفته و صرفا یکسال مجوز دارد و فقط برای ارتش چین هست و برای جای دیگر استفاده نمی‌شود.

آخرین وضعیت واکسن ایرانی کرونا

او درباره وضعیت تولید واکسن کرونا در ایران نیز گفت: اکنون واکسن ایرانی کرونا فاز حیوانی را شروع کرده و در این مرحله است که فاز یک یا دو را آغاز کنند. باید توجه کرد که حداقل یکسال دیگر برای تولید واکسن زمان می برد و اگر واکسن ایرانی هم مراحل را پاس کند، ممکن است آبان سال آینده به دست آید.

احتمال ادامه محدودیت‌های تهران در شهریور ماه

رییسی درباره اجرای مجدد طرح ترافیک در تهران، گفت: محدودیت‌ها در تهران تا پایان مرداد ماه ادامه دارد و سپس بر اساس ارزیابی‌هایی که انجام می‌شود، مجددا درباره تمدید محدودیت‌ها یا تعدیل آن تصمیم می‌گیریم. فکر می‌کنم که بخش زیادی از محدودیت‌های تهران در شهریور ماه هم ادامه داشته باشد.

او افزود: در زمینه طرح ترافیک هم که در تهران اجرا می‌شود.به طور کلی از نظر من راه حل و علاج اصلی این است که زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را درست کنیم. وقتی طرح ترافیک را برمی‌داریم، مرکز شهر شلوغ می‌شود و ممکن است آلودگی هوا بالا رود و وقتی آن را اجرا می‌کنیم، تجمعات بیشتر می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم این موارد مُسَکن هستند و راه حل اصلی نیستند.

کلاس های درس مدارس و دانشگاه در تهران مجازی خواهد بود

رییسی درباره بازگشایی  حضوری مدارس و دانشگاه ها در استان تهران گفت: وضعیت استان تهران سفید نیست و بر اساس پروتکل ها اکثر کلاس های درس به صورت مجازی برگزار خواهد شد مگر اینکه شرایط تغییر کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار