بهترین داروی طبیعی در درمان سرفه و سرماخوردگی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از همشهری آنلاین، عسل به عنوان یک فرآورده طبیعی، ارزان، در دسترس و بدون پیامدهای منفی تاثیر به مراتب بیشتر و بهتر نسبت به داروهای شیمایی در درمان سرفه، گلودرد و گرفتگی بینی دارد.

هر چند بسیاری از پزشکان و مردم برای درمان سرماخوردگی و عوارض ناشی از آن به آنتی بیوتیک تجویز و استفاده می کنند اما دانشمندان دریافته اند شهد زنبور عسل تمام کارآیی داروهای شیمیایی را دارد و البته عوارض منفی هم ندارد. پژوهشگران دانشگاه آکسفورد تازه ترین پژوهش علمی خود به پزشکان توصیه و پیشنهاد کرده اند به جای آنتی بیوتیک از عسل برای درمان برخی بیماری ها بهره ببرند.

عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی اعضایی بخش هایی بینی، گلو، حنجره و فضای بزرگ عبور هوا از نای تا ریه تحت تاثیر قرار می دهد. از سال های بسیار دور تا امروز مردم معمولا برای درمان سرفه و گلودرد و سرماخوردگی به ویژه در کودکان از عسل استفاده می کردند اما تاثیر شهد زنبور بر درمان عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی بزرگسالان تا امروز به شکل رسمی و علمی مطالعه نشده بود. به همین دلیل، دانشمندان کوشیدند در پژوهش تازه عسل را جایگزین داروهای معمول کنند.

آنها در 14 کارآزمایی بالینی مفید با حضور 1761 شرکت کننده در سنین مختلف درمان بیماری را با عسل با درمان های دارویی شامل آنتی هیستامین، اکسپکتورانت و مسکن های متفاوت مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که عسل بسیار موثرتر از داروهای معمول است، به ویژه در بهبود نشانه های بالینی سرماخوردگی و کاهش شدت و بسامد سرفه. دو مطالعه جداگانه نشان داد آنها که از عسل استفاده کرده اند، دست کم یک تا دو روز زودتر نشانه های بیماری را از دست داده اند.

به این ترتیب، دانشمندان توصیه کرده اند عسل که موثرتر است و عوارض جانبی کمتر دارد، جایگزین داروهای همیشگی در درمان سرماخوردگی و پیامدهای آن شود. هر چند شاید همه انواع عسل ها هم یک کارکرد و یک خروجی در درمان بیماری نداشته باشند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار