پیش‌بینی می‌شود که ۲۰۰ کارخانه جدید خوراک دام، طیور و آبزیان در ایران احداث شود. به این ترتیب حجم کلی تولید به ۲۶ میلیون تن در سال خواهد رسید.

سود شیرین در صنعت خوراک دام

به گزارش گلستان ۲۴؛ حفظ ذخایر محصولات پروتئینی و حفظ کیفیت آنها، دغدغه مشترک همه کشورهاست. شیوع بیماری‌های مربوط به دام و طیور بر نگرانی‌های جهانی افزوده و اهمیت مواردی مثل استفاده از آنزیم‌های لازم در خوراک حیوانات را صدچندان کرده است. به‌هرحال آمارها نشان می‌دهد که روند صعودی تقاضا برای گوشت و محصولات پروتئین دیگر تقریباً در همه کشورهای دیگر همچنان ادامه خواهد داشت. تقاضای فزاینده به معنای رونق بازار عظیم نهاده و خوراک دام، طیور و آبزیان است. صنعت پرورش دام، طیور و آبزیان همیشه یکی از توانمندی‌های اقتصاد ایران بوده است اما آیا صنعت خوراک دام هم توانسته است به همان نسبت رشد و پیشرفت داشته باشد؟ برای بررسی بیشتر این موضوع با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بازار بزرگ هند و چین

طبق جدیدترین آمارها، سرانه جهانی مصرف گوشت به حدود ۴۰ کیلو رسیده و تقاضا برای خوراک حیوانات تمامی ندارد. بسیاری از کشورهای آسیایی به خصوص هند و چین، مصرف‌کننده بزرگ خوراک دام هستند. جمعیت زیاد و افزایش درآمد شهروندان طبقه متوسط در این کشورها باعث شده که تا آینده‌ای نامشخص، واردکننده بزرگ خوراک حیوانات باشند. چین و هند بزرگ‌ترین تولیدکننده خوراک دام و طیور و البته بزرگ‌ترین بازار این قبیل محصولات در منطقه هستند.

ادامه رشد ۵ درصدی

آمارها حاکی از آن است که مصرف غلات تا سال ۲۰۳۰ حداقل ۴۵ درصد افزایش خواهد یافت. این عدد در بعضی مناطق به ۶۰ درصد هم خواهد رسید. تقریباً ۷۰ درصد هزینه تولید شیر، گوشت و تخم‌مرغ به خوراک دام و طیور مربوط می‌شود. بازار سنجی‌ها نشان می‌دهد که صنعت خوراک حیوانات، نقش اقتصادی حساسی بازی می‌کند و آمار تولید باید به مراتب افزایش یابد. گفته می‌شود که رشد سالانه ۵ درصدی این صنعت همچنان ادامه داشته باشد.

پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار جهانی خوراک دام و طیور تا سال ۲۰۲۲ به ۲۲ میلیارد دلار می‌رسد. شیلات هم سهم قابل‌توجهی از اقتصاد جهانی محصولات پروتئینی را به خود اختصاص می‌دهد. بخش زیادی از گردش مالی صنعت پرورش و تغذیه حیوانات به تولید اسید‌های آمینه مربوط می‌شود. تخمین زده می‌شود که ۳۳ درصد از درآمدهای این اقتصاد بزرگ، نتیجه فروش اسیدهای آمینه باشد (گردش مالی اسیدهای آمینه به ۵.۵ میلیارد دلار امریکا رسیده است). از طرف دیگر روز به روز به اهمیت اقتصادی آنتی‌بیوتیک‌ها و مواد و مکمل‌های دیگر افزوده می‌شود. پرورش‌دهندگان حدود ۲۵ درصد از درآمد خود را صرف تهیه این اقلام می‌کنند.

تاسیس ۲۰۰ کارخانه جدید

فناوری به روز و افزایش سطح دانش و تخصص در ایران باعث شده است که نه تنها، نیاز بازار داخلی به محصولات پروتئینی به خوبی برطرف شود بلکه صنعت پرورش دام و طیور و به‌موازات آن صنعت خوراک؛ بخشی از تولیدات خود را به کشورهای همسایه صادر کنند؛ بازاری بزرگ که بیش از ۴۰۰ میلیون جمعیت دارد). پیش‌بینی می‌شود که ۲۰۰ کارخانه جدید خوراک دام، طیور و آبزیان احداث شود. به‌این‌ترتیب حدود ۷ میلیون تن به ظرفیت تولیدی این بخش از اقتصاد و صنعت ایران افزوده می‌شود. به برکت فناوری مدرن و نرخ بالای بهره‌وری، تعداد واحدهای تولیدکننده خوراک تا پایان سال ۲۰۳۰ بین ۱۲ تا ۲۰ درصد افزایش خواهند داشت. به‌این‌ترتیب حجم کلی تولید به ۲۶ میلیون تن در سال خواهد رسید. این به آن معناست که ایران تا سال ۲۰۳۱، یک و نیم درصد از بازار جهانی خوراک دام و طیور را از آن خود می‌کند. اصفهان، فارس، گلستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه و کردستان مهم‌ترین استان‌های تولیدکننده خوراک دام و طیور هستند. درحال‌حاضر حدود ۸۰ درصد از مواد اولیه لازم برای تولید خوراک دام، طیور و آبزیان از کشورهای دیگر وارد می‌شود و بعید است بتوان در آینده نزدیک در این عرصه به خودکفایی رسید. با افزایش نرخ بهره‌وری و نیز افزایش نرخ تبدیل خوراک به گوشت می‌توان از میزان وابستگی کاست. پیش‌بینی‌ می‌شود که محصولات پروتئینی ایران به بیش از ۲۰ کشور جهان صادر شود. حجم صادرات این اقلام به ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید و حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارزش اقتصادی خواهد داشت.

منبع: all about feed

 

ارسال نظر

آخرین اخبار