شرحی بر قراردادهای ریلی در سالی که گذشت

انقلاب ریلی از اصلی‌ترین وعده‌های دولت روحانی بود که با وجود مشکلات متعدد از جمله کمبود اعتبار برای نوسازی این صنعت، قدم‌های مثبتی در این راه برداشته‌شده است.

با وجود کمبود کمک‌های اعتباری طی سال‌های اخیر اقدام به تامین مالی حدود 3 هزار دستگاه انواع واگن‌های باری، 150 دستگاه لکوموتیو و 400 دستگاه واگن مسافری در کشور شده است.

به گزارش گلستان 24 : با رقم خوردن برجام، شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی به سرمایه‌گذاری در توسعه خطوط و ناوگان ریلی در کشور ما علاقه‌مند شدند که شماری از مهم‌ترین این سرمایه‌گذاری‌ها به شرح زیر است.

1-‌‌‌‌‌ انعقاد قرارداد تأمین مالی خارجی فی‌مابین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و بیمه اعتباری روسیه جهت تأمین و تولید مشترک ناوگان ریلی توسط تولیدکنندگان ایران و روسیه به ارزش  ۳ میلیارد یورو برای تامین مالی تولید 21 هزار واگن باری و مسافری و ۳۵۰ دستگاه لکوموتیو ایرانی-روسی طی پنج سال آینده در قالب بومی‌سازی تولید مشترک ناوگان ریلی بین تولیدکنندگان ایرانی و روسی. در اجرای مفاد این قرارداد 2000 دستگاه واگن وارد ناوگان ریلی شده است و همچنین  بلافاصله  ساخت ۶ هزار دستگاه واگن توسط واگن‌سازان کوثر، پارس و فولاد درخشان آغاز شده است که در مجموع تامین 8000 دستگاه واگن تا این تاریخ در دست اقدام است.

2-‌ انعقاد قرارداد ساخت ۴۵۰ دستگاه واگن مسافری ریل‌باس در مدت 78 ماه، بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ایریکو و شرکت هیوندایی روتم کره جنوبی با فایناس ۷۲۰ میلیون یورویی کره جنوبی جهت توسعه ناوگان ریلی حومه‌ای. این قرارداد بزرگترین قرارداد تامین ناوگان مسافری ریلی کشور که معادل 150 قطار حومه‌ای می‌شود، است.

3-‌ انعقاد قرارداد تأمین و ساخت 50 دستگاه لکوموتیو دیزل‌الکتریک به ارزش 150 میلیون یورو ( با سرعت عملیاتی 160 کیلومتر بر ساعت) مسافری بین راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و گروه مپنا. براساس مفاد این قرارداد، شرکت زیمنس نسبت به تأمین تجهیزات مورد نیاز اقدام خواهد کرد و 50 دستگاه لکوموتیو دیزل الکتریک مسافری مدل ایران‌سفیر طی مدت ۳۵ ماه در کارخانۀ شرکت مهندسی و ساخت لکوموتیو مپنا در حوالی شهر کرج، تولید و تحویل راه‌آهن ایران می‌شود. تامین مالی این پروژه بر عهدۀ بانک‌های آلمانی خواهد بود.

4-‌ انعقاد قرارداد تجاری برقی کردن راه‌آهن تهران - مشهد میان شرکت راه‌آهن و کنسرسیوم ایرانی- چینی متشکل از شرکت مپنا، شرکت مپنا احداث، شرکت مپنا اینترنشنال، شرکت CMC و شرکت SU Power. با امضای این قرارداد اصلاح و احداث خط موجود برای سرعت 200 کیلومتر بر ساعت، احداث شبکه برقی راه آهن برای سرعت 250 کیلومتر بر ساعت و تأمین و نگهداری 70 دستگاه لکوموتیو برقی به عهده این کنسرسیوم ایرانی– چینی گذاشته شد. همچنین این قرارداد به صورت EPC و تامین منابع مالی آن به صورت فاینانس از خط اعتباری کشور چین تامین شده است.

5-‌ انعقاد قرارداد برقی کردن راه‌آهن گرمسار- ساری – گرگان – اینچه‌برون به ارزش یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو میان راه‌آهن جمهوری اسلامی  ایران و مدیر شرکت بین‌المللی راه‌آهن روسیه. بر اساس این قرارداد کلیه لکوموتیوهای برقی به تعداد 45 دستگاه لکوموتیو با همکاری شرکت‌های ایرانی در داخل کشور تولید خواهد شد.

6-‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قراردادی به ارزش ۱.۲ میلیارد یورو، معادل ۱.۳۶ میلیارد دلار با کمپانی راه‌آهن دولتی ایتالیا در ۱۱ جولای امضا کرد. بر همین اساس در خلال دیدار رناتو مازونچینی، مدیر عامل شرکت خطوط آهن دولتی ایتالیا با مقامات ایرانی دو قرارداد دیگر هم برای برگزاری دوره‌های آموزشی برای پرسنل راه‌آهن جمهوری اسلامی با این کشور به امضا رسید. ضمن اینکه در ماه فوریه ایران و ایتالیا توافق ابتدایی را برای توسعه سامانه‌های ریلی جمهوری اسلامی امضا کرده بودند. بر اساس این توافق‌ها ایتالیا موظف است ۵ میلیارد یورو اعتبار برای ایران تامین کند.

ناگفته نماند که با وجود عدم اعطای کمک‌های فنی و اعتباری در طرح مربوط به راه‌آهن جمهوری اسلامی و عدم همراهی سیستم‌های بانکی و تامین مالی جهت نوسازی ناوگان ریلی کشور، این شرکت طی سال‌های اخیر با استفاده از روش‌های بدیع تامین مالی اقدام به تامین مالی حدود 3 هزار دستگاه انواع واگن‌های باری، 150 دستگاه لکوموتیو و 400 دستگاه واگن مسافری شده است. ضمن این‌که مخالفت‌ها و ممانعت‌های داخلی مانع از جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای تامین ناوگان و الزام به خرید ناوگان از شرکت‌های سازنده داخلی شده که عدم کفاف تولید داخل برای نوسازی ناوگان ریلی، منجر به کند شدن روند نوسازی ناوگان شده است.


انتهای پیام/

منبع : فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار