یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش قیمت‌های جهانی و احتمال عبور نرخ دلار از سقف ۲۶ هزار تومان، معاملات بازار سرمایه را با تغییراتی مواجه می‌کند.

تکلیف بورس با دلار روشن شود؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از کارگر آنلاین :  قیمت دلار معاملات بازار سهام را وارد فاز جدیدی کرده است. این را محمد همتی، فعال بازار سرمایه می‌گوید و اظهار می‌کند: بعد از اینکه آخر هفته گذشته برای چندمین بار شاخص با ریزش مواجه شد روز گذشته شاهد بازگشت آرامش و فشار فروش کمتری از سوی سهامداران بودیم. گروه‌های متاثر از فولاد، فلزات اساسی، سنگ‌آهنی و پتروشیمی به‌دلیل افت قیمت‌شان در دو ماه گذشته دیروز تحت‌تاثیر افزایش قیمت دلار با خوش اقبالی روبه‌رو شدند.

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان می‌کند: بر این اساس گروه‌هایی که رابطه مستقیمی با قیمت دلار دارند بیشترین سهم درارزش معاملات دیروز را به خود اختصاص دادند از سوی دیگر افزایش قیمت‌های جهانی و احتمال عبور نرخ دلار از سقف ۲۶ هزار تومان، معاملات بازار سرمایه را با تغییراتی مواجه می‌کند.

 

او ضمن اشاره به جلسات مسوولان بورسی برای حل مشکلات بازار سهام اظهار می‌کند: همان‌طور که دیروز مشاهده کردیم صفوف سهام کوچک را نتوانستند جمع کنند و بسیاری از سهام شرکت‌های کوچک ازجمله دتولید، فاراک، گروه‌های دارویی، گروه‌های تجهیزاتی، مپنا و... درگیر صف فروش بودند.

در واقع گردش معاملات باقی مانده به این دلیل است که صفوف فروش را نتوانستند جمع کنند.مدیر سرمایه‌گذاری صندوق بانک دی، می‌گوید: طبیعتا جلساتی که مجلس، نماینده‌های بورسی و مقامات دیگر برگزار می‌کنند شاید بتواند التهابات بازار را کاهش دهد، اما به‌نظر می‌رسد تا تعیین تکلیف انتخابات آمریکا بازار سرمایه در لاک احتیاط و به‌دنبال آن کاهش معاملات فرو رود.

او با اشاره به تاثیر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بر روند معاملات بورس تهران اظهار می‌کند: حواشی انتخابات آمریکا باعث شده معامله‌گران ایرانی وارد فاز احتیاط شوند از این رو ارزش معاملات نیز با افت چشمگیری مواجه شده است.به گفته همتی، بسته شدن نمادهای شستا، پالایشگاهی‌ها و خودرویی‌ها باعث می‌شود فشار فروش بیشتری به بازار تحمیل شود و تا بازگشت اعتماد سهامداران به بازار بعید است این نمادها باز شوند.

او با تاکید بر پیامد قیمت دلار بر آینده بازار سرمایه خاطرنشان می‌کند: وضعیت شاخص و روند معاملات به قیمت دلار بستگی دارد اگر قیمت دلار با افزایش مواجه شود بازار سرمایه نیز به روال قبل بازمی‌گردد با این اوصاف پیش‌بینی می‌شود در دو ماه آینده بازار ملایمی پیش‌رو داشته باشیم.

 این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می‌گوید: با توجه به اینکه رشد ۳۰۰ درصدی شاخص با عوامل بنیادی کلان سازگاری نداشت، بازار سرمایه وارد فاز اصلاح و با فشار فروش مواجه شد؛ به طوری که از ۲۰ تیرماه به بعد شاهد فشار فروش بیشتری ازسوی سهامداران بودیم. ارزش‌گذاری قیمت‌ها در بازار سهام برمبنای دلار بسیار گرانی انجام شده بود، این در حالی است که کاهش قیمت دلار در آن مقطع از ۲۶ هزارتومان به ۲۲هزارتومان، شاخص را از قله ۲میلیون واحدی به زیر کشید.

 

 

 
 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار