با موافقت هیات دولت برق مصرف‌کنندگان عمده برق از بورس انرژی تامین می‌شود.

تامین برق مصرف‌کنندگان از بورس انرژی امکان‌پذیر شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ وزیر نیرو از موافقت هیات دولت با تامین برق مصرف کنندگان ۵ مگاوات و بالاتر از بورس انرژی خبر داد تا تولید کنندگان سریع تر به وجه دست یابند و مصرف کنندگان نیز با قیمت مناسب تری برق مورد نیاز را تأمین کنند.

 رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیات وزیران با اشاره به مصوبات امروز در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مشکلاتی که در ایام اخیر در بخش برق مواجه بودیم افزایش میزان طلب تولید کنندگان برق از شرکت توانیر بود.

وی با بیان اینکه توانیر خریدار انحصاری برق است، افزود: بیش از ۶۰ درصد تولید برق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود و شرکت نیز برای پرداخت پول تولید کنندگان تابع قیمت‌های تکلیفی است. به همین دلیل تولید کنندگان از اینکه دریافت وجه با فاصله زمانی قابل ملاحظه‌ای صورت گرفته، گله مندند. در این راستا در جلسه امروز هیات وزیران پیشنهاد وزارت اقتصاد به دستگاه‌های مرتبط مبنی بر اینکه مصرف کنندگان بزرگ شامل مصرف کنندگان ۵ مگاوات و بالاتر، برق را از بورس انرژی دریافت کنند، موافقت کردند.

این عضو کابینه ادامه داد: این اقدام کمک بزرگی به تولیدکنندگان برق است که می توانند سریع تر به وجه دست یابند و مصرف کنندگان نیز می‌توانند با قیمت مناسب تری برق مورد نیاز را تأمین کند و هم نقش تعیین‌کننده خواهد داشت و دیگر منحصراً خریدار نخواهد بود. این اقدام در ادامه به رشد و پویایی صنعت برق کمک بزرگی خواهد کرد و اجرای آن نیز بر اساس مصوبه هیات وزیران آماده خواهد شد.

اردکانیان درباره برنامه‌های وزارت نیرو درخصوص لایروبی رودخانه ها برای فصول سرد سال عنوان کرد: برنامه مهندسی رودخانه که بخشی از آن شامل لایروبی رودخانه ها می شود از بعد سیل سال گذشته با شدت آغاز شده است. در سال ۹۸ موفق شدیم ۵ برابر متوسط سال‌های قبل عملیات لایروبی را انجام دهیم و نتیجه آن شد که ۴-۵ سیلاب بزرگی را که در جنوب و جنوب غرب در نیمه دوم سال گذشته و اوایل سال جاری داشتیم با حداقل خسارت و حداکثر بهره‌وری پشت سر گذاشته شد.

وی اضافه کرد: این مسیر کماکان ادامه خواهد داشت و امید می رود همان‌طور که دستگاه قضایی همکاری هایی دارند در آزادسازی حریم و بستر رودخانه ها بتوانیم تکالیف قانونی را که برعهده داریم، انجام دهیم و نتیجه آن باشد که در شرایط تغییر اقلیم آمادگی مواجه شدن با سال‌های خشک و تر را داشته باشیم و از سیلاب به عنوان یک منبع آب شیرین بیشتر از مواجهه با خسارت منفعت ببریم.

اردکانیان درباره برنامه های این وزارتخانه در حوزه سدسازی نیز توضیح داد: برنامه های سد سازی وزارت نیرو در قالب پویش هر هفته در دست انجام است و هفته جاری بیست و سومین هفته برگزاری این پویش در سال جاری است. از ۲۵۰ پروژه که برای مثال وعده داده بودیم تاکنون ۱۱۲ پروژه را با سرمایه گذاری ۲۷.۷ هزار میلیارد تومان افتتاح کردیم. سال جاری تاکنون ۷ پروژه بزرگ سد مخزنی افتتاح شده و امید می رود ۱۸ پروژه سال ۹۹ در این زمینه افتتاح و به بهره برداری برسد.

منبع: سنا

 

ارسال نظر

آخرین اخبار