عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در فصل پاییز به دلیل تغییرات زیاد دمای هوا طی شب و روز و خشکی هوا ، پوشاندن سر و بدن و حفظ رطوبت بدن در بهبود عملکرد جسمی و روحی فرد و پیشگیری از ابتلا به بیماریهای ویروسی موثر است.

بهبود عملکرد جسمی و روحی با راهکاری آسان

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر علیرضا درخشان با اشاره به اینکه در خصوص پیشگیری از ابتلا به  بیماریهای ویروسی در فصول سرد سال نکته حائز اهمیت در طب ایرانی و طب رایج رعایت بهداشت فردی و پرهیز از تماس نزدیک با افراد مبتلا است ، گفت: در بیماریهای ویروسی  تنفسی معمولا دو رویکرد پیشگیرانه و درمانی در دستور کار است. از همین رو برای حفظ سلامتی ، اصلاح سبک زندگی، اصلاح تغذیه و نحوه استفاده از دارو ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است .

وی با بیان اینکه در حوزه سبک زندگی علاوه بر پیشگیری و رعایت فاصله بین افراد، پوشاندن بدن به دلیل تغییر ناگهانی دمای هوا به خصوص در فصل پاییز که دمای روز و شب تفاوت زیادی با یکدیگر دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است، عنوان کرد: پوشاندن سر به خصوص برای افرادی که دچار سرماخوردگی زیاد می شوند و یا در فصول بهار و تابستان حساسیت فصلی را تجربه می کنند توصیه شده است .

دکتر درخشان با اشاره به اینکه مصرف غذاهای مرطوب در فصل پاییز نیز باعث می شود تا افرادی که از خشکی پوست و مخاط در این فصل  آزار می بینند، بتوانند رطوبت بدن خود را تامین کنند ، اظهار کرد:  مصرف غذاهایی مانند سوپ، آش، خورش ها و مصرف آب میوه هایی نظیر آب سیب و هویج در کنار مصرف منطقی آب می تواند باعث حفظ رطوبت بدن شود ؛ علاوه براین در فصل پاییز و زمستان تاکید بیشتری بر فعالیتهای بدنی و ورزش می شود تا علاوه بر تامین گرمای بدن، گردش و توزیع خون در بدن نیز تسهیل شود. .

عضو هیات علمی دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه بهره بردن از خواب کافی و متعادل نیز در افزایش سطح سیستم ایمنی بدن موثر است، ابراز کرد:  به خصوص اگر فرد خوابِ با کیفیت شبانه داشته باشد و بدون کلنجار رفتن به خواب برود و خواب وی از پیوستگی و عمق مناسب برخوردار باشد باعث افزایش تاب آوری بدن فرد در مواجهه عوامل بیماری زای بیرونی  می شود. همچنین افرادی که سابقه سینوزیت دارند به خصوص اگر در بیشتر روزها ترشحات پشت حلقی دارند بهتر است خواب روزانه نداشته باشند.

دکتر درخشان گفت: در فصول سرد سال برخی از افراد دچار حالات روحی روانی توام با کسالت می شوند که برای مدیریت استرس و پرهیز از افکار منفی می توان اقدامات مختلفی انجام داد.

وی ادامه داد: انسان به وسیله دو دسته از آلام روحی درگیر می شود که در طب سنتی به هم و غم معروف هستند؛ هم به معنای استرس اتفاقاتی که هنوز رخ نداده است و غم ناراحتی برای اتفاقاتی که در گذشته رخ داده و هنوز یادآوری این اتفاقات ما را آزرده می کند.

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی و مکمل مشهد با بیان اینکه برخی افراد مستعد بروز برخی مسائل روحی نظیر بروز غم و غصه، افسردگی و تفکرات منفی در فصل پاییز هستند توصیه کرداین افراد با اشتغال به  امور مفرح و شادی بخش از درگیری های بیش از حد ذهنی و فکر و خیال دوری کنند و در کنار این تلاش و خودسازی یا  انجام فعالیتهای ورزشی و رعایت توصیه های غذایی به حفظ نشاط و رفع حالات نامطلوب در خود کمک نمایند. تاثیر قابل توجهی در بهبود روحیه فردی دارد علاوه براین مصرف غذاهایی که رطوبت بدن را تامین می کند در حفظ نشاط فرد موثر است.

دکتر درخشان با اشاره به اینکه از جمله این دستورات غذایی مصرف سیب و به در غذاها (خورش سیب آلو، خورش به،  تاس کباب به و ...) و مصرف بادام (به صورت جویدن بادام خام، شیر بادام، فرنی یا حریره بادام) به عنوان میان وعده و برای تامین ریز مغذیهای لازم بدن می باشد، بیان کرد: علاوه براین استفاده از فالوده سیب به صورت ترکیب سیب شیرین، گلاب و عسل و زعفران موثر است.؛ همچنین مصرف شربت گلاب نیز در رفع استرس و افزایش تاب آوری جسمی فرد در مقابل بیماری ها می تواند تاثیرگذار باشد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار