دبیر قرارگاه مرکزی دانشگاهی مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: برای کنترل بیماری کرونا در سطح جامعه سه ضلع این مثلث باید بایکدیگر همراهی کامل کنند که تیم درمان ، مردم و رسانه اضلاع این مثلث هستند.

مثلث کنترل کننده بیماری کرونا در جامعه چه کسانی هستند؟

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، دکتر حمیدرضا رحیمی با اشاره به اینکه در مدت هشت ماهی  که از شیوع بیماری کرونا در سطح جامعه می گذرد سخت ترین ایام دو هفته آخر تیر ماه و 2 هفته اول مردادماه بوده است، عنوان کرد: روزی بیش از 200 بیمار در این ایام در بیمارستانهای مشهد بستری می شدند و در برخی زمانها هزار نفر در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می شدند.

وی با بیان اینکه هفته ای 300 میلیون تومان فقط اکسیژن مایع برای کمک به این بیماران توسط دانشگاه علوم پزشکی مشهد خریداری می شد، بیان کرد: در همین ایام شهرستان نیشابور شدت بحرانی را دو برابر مشهد تجربه کرد.

دکتر رحیمی اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت آرام است اما شیب بستری خفیف ولی صعودی است که این موضوع نگران کننده ای است.

 مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی مشهدشامل شهر مشهد و 14 شهرستان تابعه است، اظهار کرد: مردم با چهار اقدام ساده می توانند در کنترل این بیماری به خود و تیم درمان کمک کنند؛ که استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مداوم دست ها و رعایت پروتکل های بهداشتی مطابق با حرفه خودشان از آن جمله است.

وی با اشاره به اینکه اگر 75 درصد مردم این موضوعات را رعایت کنند می توانیم تصور کنیم که بیماری کنترل می شود، گفت: برخی از مردم به دلایل شرایط اقتصادی امکان رعایت ماسک را ندارند که شهرداری و ستاد مردمی مقابله با کرونا با در نظر گرفتن کمک های غیر نقدی و ماسک به کمک آنها می شتابد.

دکتر رحیمی  با بیان اینکه آمار فوتی های دانشگاه علوم پزشکی مشهد با کل کشور تفاوت معناداری ندارد اما اتفاقا نسبت به برخی شهرها به دلیل امکانات ویژه ای که در مشهد وجود دارد ، وضعیت خوب است، اظهار کرد: آمارمرگ و میر مادران باردار در شاخص های بهداشتی کشور و استان تاثیرگذار است از همین رو برای توزیع واکسن آنفولانزا رده اول به مادران باردار اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه نظام سطح بندی برای کرونا در نظر گرفته شد تا حتی آن زمانی که بحران وجود داشت بیمارستانها با موج بیماران و عدم ارائه خدمات درمانی روبرو نشوند، گفت: سطح صفر در رده بندی ارائه خدمت به بیماران، تماس تلفنی با 191 است تا قبل از هر اقدامی از 191 کسب اطلاع کنند تا در خصوص اینکه بیمار را به مراکز جامع سلامت یا مراکز بیمارستانی ببرند مشاوره بگیرند و یا این موضوع که آیا شرایط فرد بیماری کرونا است یا هر نوع بیماری دیگر است.

دکتر رحیمی  با بیان اینکه در برخی شهرستانها به دلیل عدم سطح بندی مناسب در ارائه خدمات درمانی به بیمارستانها و هجوم بیماران خفیف کرونایی به مراکز درمانی موجب شد تا بیمار حادثه قلبی در آمبولانس خدمات احیای قلبی را دریافت کند که این موضوع خوشبختانه در دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیش نیامد، اظهار کرد: علاوه براین با ایجاد یک کمیته برای ارائه آمپول رمدسیویر به بیماران هیچ گونه بازار سیاهی به وجود نیامد بلکه همه بیماران در ابتدا با قیمت 800 هزار تومان و بعد با قیمت 600 هزار تومان این امپول را دریافت کردند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در یک مرحله 15 هزار آمپول وارد استان شده است، ابراز کرد: خیلی از افراد ادعا می کنند که ما تحریم دارویی نیستیم این در حالی است که مسیر انتقال وجه برای کشور ما بسته شده و دارو به سختی به دست مردم می رسد. در حال حاضر ما نیز به داروی آی دی آی جی نیازمند هستیم آیا در دسترس قرار نگرفتن این دارو چیزی به جز تروریسم مردم عادی است؟

وی با بیان اینکه همین اتفاق در خصوص واکسن آنفولانزا هم رخ داده است، ابراز کرد: واکسن آنفلوانزا  تعداد محدودی وارد شده اما به اندازه نیاز مردم نیست. سال قبل 11 هزار واکسن رایگان در اختیار مردم قرار گرفت اما امسال 97 هزار واکسن رایگان به بیماران داده شده است که زنان باردار و جانبازان بالای 70 درصد و بیماران خاص از آن جمله هستند.

دکتر رحیمی گفت: باز هم تاکید می کنم اگر همکاری مردم ، تیم درمان و رسانه وجود داشته باشد می توان امیدوار بود که این بیماری را شکست دهیم.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار