امام جمعه کلاله در نشست بانوان طلبه شیعه و سنی، گفت: مهمترین پایه های وحدت اسلامی که بنای اسلام، امت و شریعت بر آن استوار است قرآن کریم و نبی مکرم اسلام صلی الله وعلیه وآله و سلم است.

وحدت مسلمین برخاسته از ایمان به توحید و معاد است

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از «حوزه» از گرگان، نشست بصیرتی «نقش زنان مسلمان در تحکیم وحدت امت اسلامی» با حضور جمعی از طلاب مدارس علمیه خواهران اهل تسنن و تشیع شهرستان کلاله و کارکنان سازمان تبلیغات اسلامی در دفتر امام جمعه این شهرستان برگزار شد.

حجت الاسلام نجفعلی قاسمی، در این نشست با تبریک آغاز هفته وحدت بیان کرد: بانوان نصف جامعه اسلامی را تشکیل می دهند و با توجه به تاثیر مثبت یا منفی بر فرزندان، همسر یا سایر افراد خانواده، نقش بسیار اساسی در حفظ خانواده و جامعه بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: قوانین الهی به نیکوترین و مناسبترین شکل، کرامت و عدالت نسبت به زنان را بیان داشته و آنان را از ستم جاهلیت و ستم‌پیشگان نجات داده است.

امام جمعه کلاله اضافه کرد: از نظر اسلام و قوانین الهی زن مانند هر مردی انسان بوده و محترم است که برای حفظ هویت و جایگاه وی و دوری از هرگونه اهانت، برای هر یک از آنها قانون و مقرراتی تعیین شده است.

وی عنوان کرد: در دو مرحله زنان مورد ظلم قرار گرفته اند؛ در دوران جاهلیت که اسلام زن را نجات داد و دیگری در ایران و دوران شاه به بهانه آزادی زنان، اما اسلام نه تنها اجازه نگاه ابزاری به زن را نمی دهد، بلکه هیچ مذهبی به اندازه اسلام به وی شأن و جایگاه نبخشیده است.

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه اسلام، طرفدار تکامل بشر است، افزود: در نگاه اسلام، زن و مرد تفاوتی ندارند، بلکه برای تکامل انسانی، بروز استعدادها و انجام وظایف هرفرد یا هر جنس از جنس های بشری مطرح است که برای این مسئله باید طبیعت آنها را شناخت.

وی، جایگاه معنوی زن در آموزه های قرآن و عترت را مهم و باارزش دانست و ادامه داد: خداوند در برخی موارد در آیات قرآن به صورت صریح و یا کنایه از بانوانی یاد می کند که سرچشمه بسیاری از خیرات و برکات برای عالم و آدم بودند و می توان به عنوان الگوهایی دست یافتنی برای زندگی، از آنها درس گرفت.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: بانوان با حفظ شأن و هویت خود، می توانند در میدان ارزش‌های علمی و معنوی مثل علم، عبادت، معرفت الهی و سیر عرفان حضور یافته و رسالت خود را که از پیامبر(ص) به ارث رسیده، ایفا نمایند.

حجت الاسلام قاسمی، وظیفه بانوان عالمه را فهم و شناخت عمیق دین و ابلاغ آن دانست و اضافه کرد: وظیفه حوزه های علمیه، درک و هوش سیاسی، صبر و استقامت، شناخت کشور، شناخت اهداف ملی و اسلامی، شناخت توطئه ها و روش های دشمن است که این توطئه ها هر روز بیشتر می شود.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آیات قرآن کریم، سنت صحیح و سیره علما، اخوت و برادری در دین اسلام اصل بسیار مهمی است که وظیفه بزرگی را متوجه مسئولان به ویژه اندیشمندان دینی می کند که هر عالم و دانشمندی با توجه به توانایی و دانایی خود، برای تحقق اخوت و تقریب بین مذاهب اسلامی تلاش کرده و توطئه های ضد اخوت را از بین ببرد.

امام جمعه کلاله با بیان اینکه وحدت مسئله‌ای فوق العاده و حیاتی است که قرآن آن را پایه‌گذاری کرده و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه وآله وسلم معمار و مجری آن بوده است، آن را یکی از عوامل مهم پیشرفت و پیروزی‌های پی درپی اسلام خواند 

حجت الاسلام قاسمی با بیان اینکه وحدت اسلامی وحدتی را می گویند که علل قطعی پیروزی باشد؛ این نوع وحدت، وحدت دل‌ها بوده و برخاسته از ایمان به توحید و معاد است.

 وی، سراسر سیره رسول خدا(ص) را مملو از وحدت بین مسلمانان و پرهیز از اختلاف و تفرقه دانست که مشهورترین آنها ایجاد پیمان اخوت بین مهاجرین و انصار است.

امام جمعه  کلاله به عوامل تفرقه و ایجاد وحدت اشاره کرد و گفت: ترویج فرهنگ حرمت‌داری در نوشتارها و گفتارها عامل مهمی در ایجاد وحدت بوده و نشست های علمی بین طلاب و علماء مذاهب مختلف، منجر به از بین رفتن اتهام و ابهامات احتمالی دشمن شده و شناخت افراد را نسبت به یکدیگر افزایش می دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار