کارشناس مسائل مذهبی:

کارشناس مسائل مذهبی ضمن دعوت همگانی به امر به معروف و نهی از منکر، گفت: مسئله امر به معروف و نهی از منکر باید در جامعه ترویج پیدا کند و این بجا آوردن این فریضه مستلزم آن است که با زبانی نرم و همچنین به صورت عملی انجام شود.

فضای مجازی بهترین بستر برای امر به معروف و نهی از منکر است/ با عمل مردم را به دین دعوت کنیم نه با زبان

به گزارش گلستان ۲۴ ؛ حجت الاسلام سیدحسین خادمیان در گفت و گو با راه دانا با اشاره به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه اظهار کرد: مسئله امر به معروف و نهی از منکر ریشه در پایه شرعی دارد و همچنین تمام فقها و بزرگان اخلاق ثابت نموده و اعلام کردند که این بحث ریشه در عقلانیت انسان نیز دارد.

 

وی افزود: وقتی ما مسئله ای را ریشه در شرع و ریشه در عقل تعریف میکنیم، نمی توانیم بگوییم که دیروز با امروز فرق می کند.

لذا وقتی شخصی در حال افتادن در چاه و یا چاله ای است هم شرع و هم عقل حکم می کند تا جلوی آسیب دیدن و ضرر کردن آن شخص را گرفت.

زبان نرم در امر به معروف و نهی از منکر

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: اگر انسان هر کاری را به نحو احسن انجام دهد به طوری که آن مسئله لطافت و ظرافت خود را داشته باشد طبیعتا تاثیرآن هم بیشتر خواهد شد.

حجت الاسلام خادمیان با اشاره به کمرنگ شدن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: در زمانی که ما الان در آن زندگی می کنیم متاسفانه برخی از منکرها رنگ باخته اند یعنی اصلا نمیدانند که فلان چیز منکر است.

اولین وظیفه ما این است که حقیقت و ماهیت منکر را معرفی کنیم

استاد حوزه بیان داشت: از طرف دیگر مسئله معروف است که اکثر مردم نمیدانند که فلان امر معروف و مثاب است و دارای ثواب است و با عقل انسان همخوانی دارد مثل مطالعه؛ در حالیکه مردم مطالعه را بعنوان یک حرکت آن هم فقط برای طلبه و دانشجو میدانند در صورتی که  مسئله مطالعه یک مسئله معروفی است که هم دین به آن اشاره کرده و هم عقل آن را توصیه میکند.

وی افزود: وظیفه اول ما در چنین شرایطی این است که حقیقت و ماهیت معروف و منکر را مشخص و معین کنیم، زیرا اکثر مردم حقیقت این مسائل را نمی دانند.

گستردگی فضای مجازی بهترین زمینه برای امر به معروف و نهی از منکر

حجت الاسلام سیدحسین خادمیان تصریح کرد: در احادیث و روایات انسان مومن به یک موجود تیز هوش معرفی شده و قرآن کریم نیز در این رابطه می فرماید: " إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِینَ" حقیقت های خلقت را متوسمین تعیین می کنند، لذا مومن متوسم و باهوش است.

وی ادامه داد: انسان عاقل هم از ابزار و ادواتی که در اختیار دارد و موجود است برای رشد و تعالی استفاده می کند.

این استاد حوزه گفت: فضای مجازی که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب می باشد یک ابزاری است که بواسطه آن میتوان به رشد، سعادت ملت و اهل ایمان کمک کرد، کما این که بسیاری از بزرگواران ما از این ابزار استفاده می کنند؛ امروزه بواسطه همین فضای مجازی فتاوا و استفتائات مراجع تقلید ما به قاره ها، کشورها و شهرها دوردست می رسد، بنابراین بهترین عمل و بهترین توصیه در فضای مجازی این است که ما بتوانیم از این ابزار نهایت استفاده را برده و با حضور جدی و حضور کامل به تسلط محتوایی و شکلی برسیم تا آن حقیقت هایی که موجب رشد دینی، رشد فکری، رشد اقتصادی و رشد اخلاقی جامعه می شود را تبیین و اجرایی کنیم.

حجت الاسلام خادمیان اظهار داشت: استفاده از ادوات و تجهیزات نه مورد تائید دین و نه مورد تائید عقل ماست بلکه، استفاده بهینه در به خدمت گرفتن این ادوات می تواند سبب ارتقاء و تعالی فکر، عمل، دیانت و صیانت مردم شود.

با عمل مردم را به دین دعوت کنیم نه با زبان

وی امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه هر شخص مکلف خواند و گفت: امر به معروف دارای مراتب است. فقهای ما اگر 8 مرتبه و برخی از فقها 9 مرتبه، مراتبی را برای اجرایی کردن امر به معروف و نهی از منکر تبیین کرده اند این به معنای انحصار نیست بلکه بعنوان یک پیشنهاد است که از این طریق می توان راحت تر به نتیجه رسید.

کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: گاهی امر به معروف باید از طریق زبان باشد. آخرین معجزه پیامبر خدا قرآن کریم است که قرآن به صورت گفتاری بیان شده است.

حجت الاسلام سید حسین خادمیان ضمن اشاره به آیات مندرج در قرآن کریم افزود: قرآن کریم مجموعه ای از امر به معروف و نهی از منکر است؛ زمانی که شخص امر به معروف و نهی از منکر می کند باید عمل هم به آن اضافه شود و همچنین باید فضا و محیط هم به کمک آن بیاید.

وی با برشمردن مثالی در این خصوص ادامه داد: زمانی که پدر و مادر میخواهند به فرزند خود نماز خواندن را بیاموزند عملا باید فرزند ابتدا نماز خواندن پدر و مادر را ببیند و همچنین والدین موظفند محیط خانه و محیط جامعه را آماده کنند.

کارشناس مسائل مذهبی در پایان گفت: در همه زمان ها باید مراتب امر به معروف متصل به هم باشند تا بتواند موثر واقع شود، یعنی مسئله زبان به کمک عمل و بالعکس و محیط نیز به کمک زبان و عمل بیاد.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر

آخرین اخبار