استقبال بهره‌برداران زراعی گلستان برای ایجاد باغ انار طی سال‌های اخیر افزون بر هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی این استان را به زیر کشت این محصول برده و باعث افزایش تولید و عرضه آن در مسیر تجاری‌سازی شده است.

انار گلستان در مسیر تجاری‌سازی

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی گلستان، امسال از سطح ۹۰۰ هکتار باغ انار بارده احداثی برداشت نزدیک به ۱۰ هزار تن محصول پیش بینی شده است.

اگرچه درخت انار بومی در گلستان از دیرباز به صورت پراکنده در عرصه های جنگلی، حاشیه باغ ها و مزارع وجود داشت اما وجود زمین های مستعد و اقلیم مناسب، عملکرد بالای تولید، کیفیت مطلوب و داشتن بازارهای خوب در کشورهای آسیای میانه، انگیزه سرمایه گذاری برای تجاری‌سازی انار نزد بهره برداران کشاورزی این خطه را رونق داده است.

به گفته وی کارشناسان، گلستان ظرفیت ایجاد باغ های انار بیش از چند برابر ظرفیت باغ های موجود را دارد.

یک کارشناس کشاورزی گلستان با تایید ظرفیت های موجود در این استان برای تجاری سازی انار گفت: تقریبا تمامی مناطق استان قابلیت ایجاد باغ انار را دارد و سرمایه گذاری روی آن در افزایش درآمد بهره برداران کشاورزی و حفظ خاک و آب تاثیرگذار است.

آزاده محمدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: گرایش به ایجاد باغ انار در گلستان در حالی صورت می گیرد که این زمین ها از قابلیت کشاورزی سایر محصولات زراعی و باغبانی نیز برخوردارند .

وی ادامه داد: یکی از مزایای اجرای طرح ملی زهکشی اراضی شوره زار شمال گلستان، رونق کشاورزی از جمله سرمایه گذاری در تجاری سازی انار نزد بهره برداران است.

یک کارشناس جهادکشاورزی گنبدکاووس با اشاره به افزایش استقبال کشاورزان این شهرستان برای تبدیل اراضی زراعی به باغ در سال‌های اخیر گفت: از دلایل مهم گرایش کشاورزان در تبدیل اراضی زراعی به انواع باغ به خصوص انار، درآمدزا بودن در مقایسه با زراعت دیگر محصولات است.

عزیز جاوید ادامه داد: به طور میانگین هر هکتار باغ انار در گنبدکاووس بین ۱۰ تا ۱۵ تن محصول می‌دهد که براین اساس پیش بینی می‌شود امسال افزون بر سه هزار تن انار از ۲۵۰ هکتار باغ بارور این منطقه برداشت شود.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: این استان به لحاظ وجود اقلیم ویژه، ظرفیت توسعه باغ های انار از گونه های نیمه گرمسیری را در سطح وسیع دارد.

نویدرضا فرهانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: برای گسترش کشت ارقام انار سازگار با شرایط آب و هوایی استان لازم است داده های علمی و تحقیقاتی در خصوص شناسایی ارقام تکمیل شود.

وی افزود: اکنون ارقام "بجستان، یوسف خانی، ممتاز ساوه، خزر بردسکن، واندرفول، شیشه کپ خراسان" از عمده ارقام کشت شده از سوی متقاضیان ایجاد باغ های انار تجاری در گلستان است.

وی در خصوص استقبال ایجاد باغ انار در استان به ویژه مناطق شمالی آن گفت: عملکرد مناسب درخت انار در اقلیم شمال استان و تولید درآمد مکفی برای بهره برداران نسبت به زراعت سایر محصولات باغی از جمله دلایل مهم استقبال از ایجاد باغ انار است.

فرهانی اضافه کرد: در سال زراعی جاری به طور متوسط از هر هکتار باغ انار بارده در زمین های شمال استان، یک بهره بردار نزدیک به ۲۵۰ میلیون ریال درآمد خالص دارد.

وی گفت: محصول تولیدی انار گلستان ضمن حمل به بازارهای داخل و خارج استان، از کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، ازبکستان متقاضی دارد.

وی در خصوص حمایت دولت از سرمایه گذاری برای ایجاد باغ انار در گلستان افزود: ضمن ارایه خدمات فنی به متقاضیان احداث باغ انار، صدور مجوز برای ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط و تسهیلات سرمایه درگردش هم به سرمایه گذاران پرداخت می شود.

سرپرست صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز با اشاره به روند توسعه باغ های انار در استان گفت: تاکنون ۳ مجوز برای متقاضیان راه اندازی صنایع تبدیلی انار از جمله بسته بندی، آب انار و رب انار صادر شده است.

علی گیلکی به سرمایه گذاران حوزه ایجاد صنایع تبدیلی انار توصیه کرد که به دلیل وجود زیرساخت های لازم سرمایه گذاری خود را در شهرک ها و نواحی صنعتی گلستان انجام دهند که در آن صورت سرعت راه اندازی این واحدها دوچندان خواهدبود.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی گلستان نیز گفت: سرمایه گذاری بازرگانی در بخش باغبانی استان یکی از نیازهای مهم برای حمایت از بهره برداران و رونق اقتصادی در منطقه محسوب می شود که باید بیش از گذشته توجه و اقدام عملی برای آن صورت گیرد.

سعید حسن‌پور افزود: اکنون برای رفع دغدغه بهره برداران از ارزان فروشی و نیز نگرانی مسوولان استان از خام فروشی و کمرنگ بودن ارزش افزوده تولیدات، همه دستگاه های مرتبط در کنار هم باید برای جذب سرمایه گذاران حوزه کشاورزی استان تلاش کنند.

وی اضافه کرد: سازمان جهادکشاورزی گلستان محدودیتی برای ارایه تسهیلات به سرمایه گذاران در ایجاد صنایع غذایی و تبدیلی ندارد.

با توجه به این که استقبال از ایجاد باغ انار طی سال های اخیر در گلستان رو به افزایش است، ضرورت سرمایه گذاری در معرفی ارقام انار سازگار با منطقه و ارایه تسهیلات ویژه برای تجهیز اراضی کم بازده شمال به سامانه آبیاری تحت فشار در تامین آب موردنیاز باغ انار و ایجاد صنایع تبدیلی در راستای ممانعت از خام فروشی و تولید ثروت و بازاریابی، دو چندان است.

بیش از ۳۳ هزار هکتار از زمین های مستعد گلستان تبدیل به باغ مثمر شده و سالانه نیز بیش از ۲۸۰ هزار تن انواع محصول از این باغات برداشت می شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار