قرمز شدن دوباره وضعیت شیوع کرونا در گنبدکاووس شماری از مردم این شهرستان را به بیان برخی راهکارها برای کاهش ابتلا به کرونا و تلفات آن واداشت که تشدید نظارت‌ در ادارات، نهادها و مراکز خرید و نهادینه کردن فرهنگ استفاده مداوم از ماسک هنگام خروج از منزل از جمله آن‌ها است.

تشدید نظارت‌، مطالبه شهروندان گنبد برای مهار کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، جلوگیری از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری، تعطیل کردن مراکز عمومی پرخطر، رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی بخصوص فاصله‌گذاری اجتماعی هنگام حضور در اجتماعات و برخورد قاطع با متخلفان از دیگر راهکارهای شهروندان گنبد برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا و قطع زنجیره انتقال آن است.

یکی از شهروندان گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ضمن ابراز نارضایتی از رعایت ضعیف شیوه نامه های بهداشتی مقابله با شیوع کرونا در مراکز عمومی عرضه کننده خدمات‌ مانند داروخانه‌ها و نانوایی‌های این شهر از مسوولان خواست تا نظارت بیشتر و جدی‌تر بر این مراکز داشته باشند.

سعید همدانی افزود: در حال حاضر با وجود قرمز شدن وضعیت شیوع کرونا در گنبدکاووس بیشتر نانوایی‌های این شهر در رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و نگرفتن اسکناس کم توجه هستند که باید نظارت‌ها بر آنها بیشتر و شدیدتر شود.

وی اضافه کرد: برخی داروخانه‌های سطح شهر نیز با وجود اینکه روی درب ورودی خود عبارت "ورود بدون ماسک ممنوع" زده‌اند اما خیلی راحت به افراد بدون ماسک نیز دارو و سایر خدمات می‌دهند و اگر سایر مشتریان اعتراض کنند، با سکوت کارکنان آن مواجه می‌شوند.

همدانی با تاکید برلزوم نهادینه شدن فرهنگ استفاده از ماسک در خانواده‌ها، افزود: طبق نظر کارشناسان بهداشتی در شرایط فعلی شیوع کرونا، استفاده از ماسک مانند لباس و کفش در هنگام خروج از منزل و حضور در اجتماعات ضروری است لذا باید از طریق رسانه‌ها مردم را به استفاده از این سلاح مهم در مقابله با کرونا تشویق کرد.

دیگر شهروند گنبدی نیز با مهم و موثر دانستن اطلاع رسانی‌ها نسبت به پیامدهای مرگبار رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی به گروه‌های مختلف مردم، اظهار داشت: به نظر می‌رسد که جان باختن روزانه بیش از ۴۰۰ نفر از مردم کشورمان بر اثر ابتلا به کرونا برای خیلی ها عادی شده در صورتی که هر فردی با بی‌توجهی به دستورالعمل‌های بهداشتی خود و دیگران را به راحتی در معرض ابتلا به این بیماری خطرناک قرار می‌دهد.

حمیدرضا دزیانی، کمتر شدن رفت و آمدها در محیط‌های اداری، جلوگیری از برگزاری عروسی‌ها با جمعیت‌ زیاد و تعطیلی مدارس را از دیگر راهکارهای کاهش روند ابتلا به بیماری کرونا دانست و افزود: روزانه افراد زیادی در این محیط‌ها تردد می‌کنند که کوچکترین بی‌توجهی نسبت به رعایت موارد بهداشتی برای خود فرد و دیگران بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: کنار هم قرار گرفتن روزانه ۱۰۰ تا ۲۰۰ دانش آموز حتی برای مدت محدود و یا شرکت در مراسم عروسی بویژه در میان ترکمن‌ها با جمعیت زیاد مهمانان، درصورتی که یک یا چند نفر از این افراد ناقل یا مبتلا به کرونا باشند، فاجعه بار خواهد بود زیرا به آسانی زمینه ابتلا تعداد زیادی از شرکت کنندگان در مراسم را به این بیماری فراهم می‌کنند.

دزیانی اضافه کرد: برای جلوگیری از بروز چنین فاجعه‌ انسانی در وهله نخست خود صاحبان مراسم نباید به برگزاری مراسم با تعداد زیاد مهمان اصرار داشته باشند و در وهله دوم مسوولان متولی باید مانع برگزاری این گونه مراسم‌ها شده و یا نظارت خود را بیشتر کنند.

 

راضیه جعفری یکی دیگر از شهروندان گنبدی نیز با گلایه از شلوغی و خدمات دهی به مشتریان بدون ماسک توسط برخی بانک‌های این شهر، از مسوولان خواست نظارت بیشتری نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مجموعه‌های خدمات رسان داشته باشند زیرا به گفته کارشناسان بهداشتی، افراد بودن ماسک در صورت مبتلا بودن با کوچکترین سرفه و عطسه بیماری را به دیگران منتقل می‌کنند.

وی گفت: در شرایط کنونی که دنیا با بیماری کرونا درگیر است، هر خانواده باید ابتدا برای حفظ سلامتی خود که بهترین راه آن پرهیز از حضور غیرضروری در مراکز شلوغ مانند بانک‌ها، ادارات و فروشگاه‌ها است و دوم استفاده از ماسک هنگام خروج از منزل اقدام کند و سپس دیگران را نیز به رعایت این اصول تشویق کند. 

جعفری ادامه داد: متاسفانه خیلی از مردم شرایط فعلی کشور را جدی نمی‌گیرند و تلفات ناشی از ابتلا به کرونا برایشان به یک مساله عادی تبدیل شده که در این شرایط بهترین راهکار مقابله با شیوع کرونا، برخورد جدی مسوولان مرتبط با افراد خاطی است.

به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس، هم اینک ۱۲۵ بیمار مبتلا به کرونا یا مشکوک به علائم بیماری در مراکز درمانی این شهرستان مرزی بستری هستند که ۲۱ نفر از آنان به دلیل وخیم بودن حالشان، در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند.

فرهاد بدیعی با بیان اینکه روند شیوع کرونا به احتمال زیاد تا یک ماه آینده در گنبدکاووس صعودی خواهد بود، اظهار داشت: مهمترین راهکار نزولی شدن روند شیوع این بیماری در شهرستان، رعایت بیشتر شیوه نامه های بهداشتی توسط شهروندان است.

وی با تاکید بر تداوم استفاده از ماسک، شست و شوی مداوم دست‌ها، رعایت فاصله فیزیکی ۱.۵ متری و شرکت نکردن در مراسم عروسی و عزا توسط شهروندان، اضافه کرد: با توجه به وضعیت قرمز گنبدکاووس، به‌زودی برگزاری مراسم عزا و عروسی در این شهرستان ممنوع می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف مرتبط با رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی از سوی مراکز اداری، خدماتی و صاحبان مشاغل، مراتب را از طریق سامانه پیام رسان به شماره ۳۰۰۰۳۹۴۰۰۰۰۰۰۷ و یا تماس با شماره ۱۹۰، اطلاع دهند تا بازرسان در کمترین زمان با مراجعه به محل موارد تخلف را پیگیری کنند.

مسوولان گنبدکاووس یکشنبه هفته جاری در جلسه ستاد مقابله با کرونا، برخی محدودیت‌ها از جمله تعطیلی تالارهای پذیرایی و برگزاری بسیار محدود مراسم عروسی در منازل پس از تایید مسوولان بهداشت، لغو برگزاری مراسم عزاداری در چادر ویژه اهل سنت و تعطیلی بازار هفتگی و پرنده فروشان را تصویب کردند.

همچنین مسوولان این شهرستان مرزی، برابر دستورالعمل ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا، محدودیت فعالیت‌های شغلی گروه یک تا چهار را در این شهرستان تصویب کردند که براساس آن فعالیت گروه شغلی یک مانند سوپرمارکت‌ها، میوه فروشی‌ها، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها، جایگاه‌های سوخت، مراکز تهیه و توزیع غذاهای بیرون‌بر و میادین میوه و تره‌بار با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

شهرستان مرزی گنبدکاووس با بیش از ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان گلستان واقع شده است.

براساس اظهارات سیما سادات‌لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۶۹۲ هزار و ۹۴۹ نفر تا ۱۹ آبان ۹۹ در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسیده است.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار