کاهش استفاده از ماسک و کم‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گنبدکاووس را پس از ماه‌ها روند رو به کاهش شیوع کرونا و کنترل این بیماری، به مرز بحران و گرفتارشدن در معرض خطر افزایش تعداد مبتلایان کشاند.

گنبدکاووس در آستانه ورود به وضعیت قرمز شیوع کرونا

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، کارشناسان بهداشتی استفاده از ماسک را مهمترین عامل جلوگیری از ابتلا به کرونا می دانند اما طولانی شدن دوران شیوع و عادی انگاری تعداد جان باختگان و مبتلایان در کنار دشواری رعایت پروتکل های بهداشتی از نظر گنبدی‌ها، خطر آغاز پیک سوم این بیماری در گنبدکاووس را بیشتر کرد.

تردد در خیابان‌ها، خرید از مغازه ها و حضور در رستوران و کافی شاپ ها بدون توجه به ضرورت رعایت نکات پیشگیرانه، مسوولان بهداشت و درمان گنبد را نگران افزایش تعداد مبتلایان و در نهایت قرار گرفتن این شهرستان در جمع شهرهای دارای وضعیت قرمز شیوع کرونا کرده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس گفت: وضعیت این شهرستان از لحاظ شیوع کرونا بر اساس شاخص‌های اندازه گیری وارد مرحله نارنجی شده که اگر کم توجهی مردم به رعایت نکات پیشگیرانه از جمله استفاده نکردن از ماسک ادامه یابد، به‌زودی وارد مرحله قرمز شیوع کرونا خواهیم شد.

دکتر فرهاد بدیعی اظهار داشت: براساس نتایج بررسی های میدانی، میزان استفاده از ماسک در گنبدکاووس به شدت رو به کاهش بوده و تجمع در مغازه‌ها، رستوران‌ها، فست‌فودها و کبابی‌ها روبه افزایش است.

وی بیان کرد: با آغاز ماه ربیع الاول برپایی جشن‌های عروسی در این منطقه آغاز شده که به دلیل اجتماع مردم در این مراسمات با کمترین حد رعایت نکات بهداشتی، نگران افزایش تعداد مبتلایان به کرونا ناشی از حضور در این مراسمات هستیم.

استاندار گلستان روز گذشته در جلسه استانی ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کووید ۱۹ با اشاره به علاقه خانواده‌ها برای برگزاری جشن‌های عقد و عروسی در ماه ربیع‌الاول گفت که با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا، برگزاری مراسم در خانه با حضور بیش از ۲۰۰ نفر و در تالارها با بیشتر از نصف ظرفیت جرم بوده و در صورت مشاهده، پدر و مادر عروس و داماد به عنوان صاحبان مجلس مطابق قانون بازداشت خواهند شد.

اواسط تیرماه امسال و به دلیل برگزاری مجالس متعدد عزا و عروسی، وضعیت شیوع کرونا در گلستان از زرد به قرمز تبدیل شد که استاندار به دلیل احتمال بالای شیوع کرونا در تجمعات، برگزاری مجالس را در سالن، باغ و خانه ممنوع و از نیروی انتظامی و تعزیرات حکومتی خواسته بود با مدیران سالن‌ها و باغ‌های متخلف و صاحبان خانه های برگزار کننده این مراسمات بر اساس قانون برخورد کنند.

در یک نمونه از تاثیر مجالس در افزایش تعداد بیماران کرونایی، فرماندار آزادشهر در روزهای آخر تیرماه گفته بود که بیش از ۳۰ میهمان یک عروسی در بخش چشمه‌ساران این شهرستان به این بیماری مبتلا شدند.

در حال حاضر ۲۴۵ بیمار مبتلا به ویروس کووید ۱۹ در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی گلستان بستری هستند.

طبق اعلام روز گذشته رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان: اکنون شهرهای آق‌قلا، بندرترکمن، گمیشان، مراوه‌تپه، مینودشت و گالیکش در وضعیت سفید، گرگان، علی‌آباد کتول، رامیان، آزادشهر و کلاله در وضعیت زرد و گنبدکاووس و کردکوی در وضعیت نارنجی و بندرگز در وضعیت قرمز شیوع کرونا قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دیروز یکشنبه گفته بود: با فوت ۲۵۲ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان بیماری کووید۱۹ در کشور به ۳۰ هزار و ۳۷۵ نفر رسید.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار