پس از انتشار خبرهایی در مورد کارایی ۹۰ درصد واکسن فایزر در جلوگیری از ابتلای به کووید-۱۹ بسیاری به پایان بحران کرونا امیدوار شدند اما پس از آن انتشار خبرهای دیگری در مورد محدودیت‌های شدید این واکسن امید برخی را به یاس تبدیل کرد.

نسخه جدید واکسن کرونا فایزر مشکل نگهداری در دمای فوق سرد را حل می‌کند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، واکسن مبتنی بر mRNA شرکت فایزر باید در دمای منفی ۷۵ درجه سلسیوس نگهداری شود چرا که اگر تنها به مدت ۵ دقیقه در معرض هوای آزاد قرار بگیرد، ذوب می‌شود. نگهداری واکسن در دمای منفی ۷۵ درجه شرایطی است که اکثر قریب به اتفاق بیمارستان‌ها، مطب‌ها، داروخانه و آزمایشگاه‌های سراسر دنیا از آن بی‌بهره‌اند و همین عامل باعث شده در کشورهای پیشرفته نیز به روش‌های دشوار و چالش ‌برانگیزی مثل  استفاده از یخ خشک برای نگهداری واکسن اندیشیده شود.

این یخ‌ها درون جعبه‌هایی قرار می‌گیرد که توسط فایزر توسعه پیدا کرده و نام «حمل کننده حرارتی» برای آن انتخاب شده است. پیاده‌سازی این زنجیره هم از توان بسیاری از کشورها خارج است و این مساله نگرانی متخصصان حوزه بهداشت را در پی داشته است.

حالا اما دوباره خبرهای نوید بخشی از این کمپانی به گوش می‌رسد و ظاهرا نسخه جدید واکسن کرونا فایزر در ۲۰۲۱ به شکل پودر از راه خواهد رسید که می‌تواند مشکل نگهداری در دمای بسیار پایین را حل کند. به گفته «دیلی میل» «مایکل دالستن»، از مدیران ارشد فایزر تاکید کرده که نسخه جدید نیازی به فریزرهای قدرتمند ندارد: «در سال ۲۰۲۱ نسخه جدیدی را به شکل پودر توسعه می‌دهیم که می‌توان آنرا در یخچال نگهداری کرد.»

هرچند این متخصص به دمای دقیق نگهداری نسخه جدید اشاره نکرد اما اشاره وی به امکان ذخیره آن در یخچال خود مهر تاییدی بر حل مشکل است چرا که یخچال حتی در بیمارستان‌ها، مطب‌ها و اغلب خانه‌های فقیرترین کشورهای دنیا نیز پیدا می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار