بازبینی تاسیسات سدها از طرح‌های مهم شرکت آب منطقه‌ای گلستان بوده که اجرای آن هر ساله در ابتدای سال آبی جدید حدفاصل مهر تا شهریور ماه با اهداف افزایش عمر مفید تجهیزات و کاهش حوادث، اتفاقات و خرابی‌های ناخواسته در زمان آبگیری سدهای استان انجام می شود.

سدهای گلستان آماده آبگیری در سال آبی جدید

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از ایرنا، طرح بازبینی تاسیسات سدهای گلستان در فصل پاییز که عمدتا بارش نزولات جوی نسبت به فصل های زمستان و بهار کمتر است، توسط شرکت آب منطقه‌ای استان برنامه ریزی و عملیاتی می شود.

پیش بینی هواشناسی گلستان حاکیست، پاییز امسال میزان بارش در این استان ۳۵ درصد نسبت به دوره بلندمدت و ۳ درصد نسبت به سال گذشته کاهش خواهد داشت و دمای هوا نیز حدود ۲ تا ۲.۵ درجه و رطوبت حدود ۵۳ درصد افزایش می یابد و این داده ها اگر چه خبر خوشی برای مردم بویژه کشاورزان استان نیست اما شاید از حیث آماده شدن شرایط آبگیری سدها وضعیت متفاوت باشد.

گلستان با توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط اقلیمی مناسب، رودخانه های پرآب و مهمی چون گرگان رود، قره سو، اترک سفلی، شرق خلیج گرگان و نکا رود به طول دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر دارد که تاکنون ۱۴ سد در مناطق مختلف استان به منظور مهار سیلاب در جلوگیری از خسارت ناشی از آن، تامین آب زمین های زراعی پایین دست سدها و حتی صنعت با ظرفیت ذخیره سازی سالانه ۲۹۰ میلیون مترمکعب آب ساخته یا در حال بهره برداری است.

مطابق آمار شرکت آب منطقه ای گلستان در این استان از ۲.۵ میلیارد متر مکعب آب در دسترس شامل یک میلیارد و ۲۱۰ میلیون متر مکعب زیر زمینی و ۸۸۸ میلیون متر مکعب آب سطحی، ۸۴ درصد آن به بخش کشاورزی، ۱۰ درصد برای شرب و سه درصد هم برای هریک از حوزه های صنعت و محیط زیست در نظر گرفته می شود.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت در ۳۳ شهر و حدود یکهزار و ۷۵ روستا داشته که بنظر می رسد اکنون از ۱.۹ میلیون نفر هم فراتر رفته باشد و البته اقتصاد اصلی ساکنان منطقه بر پایه کشاورزی است.

به گفته مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای گلستان؛ برنامه بازبینی تاسیسات سدها در این استان یکی از برنامه های مهم شرکت بوده که هر ساله مطابق تقویم در فصل کم بارش پاییز و قبل از آبگیری سدها عملیاتی می شود.

شعبان رسولی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی اظهار داشت: امسال آبگیری سدهای استان بعد از بازبینی تاسیسات به جز سه سد بوستان، گلستان و وشمگیر از اول آبان ماه آغاز شده است.

وی اضافه کرد: اکنون آبگیری سدهای بوستان و گلستان بعد از بازبینی تاسیسات به طور آزمایشی آغاز شده است ولی بهره برداری رسمی آنها آخر آبان خواهد بود.

به گفته وی تا بیستم آبان ماه سد بوستان با ۳۱ میلیون متر مکعب ظرفیت دارای یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب ذخیره و سد گلستان نیز با ۴۲ میلیون مترمکعب فقط ۴۰۰ متر مکعب آب دارد.

سد مخزنی گلستان در گنبدکاووس در سال ۱۳۷۹ و بوستان واقع در شهرستان کلاله در سال ۱۳۸۴ با هدف مهار سیلاب، جمع آوری آب‌های سطحی ناشی از نزولات آسمانی در منطقه، تامین آب زراعی و صنعت بر روی رودخانه گرگانرود از رودخانه های مهم استان گلستان ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیر دفتر بهره برداری و نگهداری تاسیسات آبی شرکت آب منطقه ای گلستان در خصوص وضعیت آبگیری سد وشمگیر در شهرستان آق قلا هم گفت: اکنون عملیات تعمیر و نگهداری قدیمی ترین سد استان مطابق برنامه زمان بندی شرکت در دست انجام بوده و آبگیری رسمی آن پایان آذر ماه است.

سد وشمگیر با ۴۸ سال عمر قدیمی ترین سد استان گلستان به شمار می رود و ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی منطقه دارای حق آبه از این سد هستند.

سد وشمگیر در سال ۱۳۴۹ با هدف توسعه و بهبود اراضی کشاورزی حاشیه گرگانرود و پایین دست، کنترل و مهار سیلاب منطقه و زهکشی اراضی بر روی رودخانه گرگانرود منتهی به ساحل دریای خزر ساخته و به بهره برداری رسید.

مطابق گزارش اخیر شرکت آب منطقه ای گلستان، میانگین بارندگی استان از ابتدای سال آبی (مهر ۹۸ ) تا پایان سال آبی (شهریور ۹۹ ) حدود ۵۱۶ میلیمتر بوده که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۳۱ درصد کاهش و نسبت به دوره درازمدت حدود ۵ درصد افزایش را نشان می دهد.

بر اساس این گزارش میانگین بارندگی دوره مذکور در حوضه آبریز گرگانرود حدود ۶۵۱ میلیمتر بود که نسبت به دوره مشابه گذشته ۳۰ درصد کاهش و نسبت به دوره درازمدت حدود ۶ درصد افزایش را نشان می دهد.

اهمیت سدهای گلستان از آنجایی حائز اهمیت بیشتر است که در فروردین سال ۹۸ به دلیل مشکلات فنی و برنامه ریزی نامناسب نتوانست مانع سیل مهیب استان شود و میلیاردها ریال خسارت با ۱۱ نفر کشته برجای ماند هرچند در وضعیت ایده آل هم مجموع سدهای منطقه بدلیل ظرفیت ناکافی فقط میتواند اثراث تخریبی سیلاب‌ها را کاهش دهد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار