رئیس بنادر و دریانوردی گلستان به شرایط رژیم رسوب‎گذاری دریای خزر اشاره کرد و گفت: در اثر تجمیع رسوب‎گذاری بحران دریاچه ارومیه در خلیج گرگان تکرار می‎شود.

بحران دریاچه ارومیه در خلیج گرگان تکرار می‎شود

الله‎یار اسعدی امشب در جلسه شورای هماهنگی حمل و نقل استان گلستان که به مناسبت هفته حمل و نقل و راهداری برگزار شد، اظهار کرد: رسوب‎های آستارا جمع می‎شود و به گلستان می‎آید که آبراهه‎های موجود را غیرقابل بهره‎برداری کرده است که در آینده‎ای نه چندان دور آبراهه‎های گلستان به بحران دریاچه ارومیه گرفتار خواهند شد و انقطاع دریای خزر از خلیج گرگان اتفاق می‎افتد.

به گزارش گلستان 24، وی بروز مشکلات خلیج گرگان را ناشی از پس‎روی دریای خزر اعلام کرد و خواستار توجه بیشتر در این زمینه شد.

دولت سرمایه بندرسازی ندارد

رئیس بنادر و دریانوردی گلستان با بیان اینکه فعال شدن بنادر یکی از مطالبات مردم استان است، تصریح کرد: بندر خواجه‎نفس یکی از گزینه‎هاست، دولت سرمایه‎ای برای سرمایه‎گذاری در بنادر ندارد لذا بخش خصوصی باید ورود کند.

اسعدی؛ بندرسازی را یک صنعت گران خواند و بیان داشت: برای هر متر بندرسازی 15 الی 20 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی یادآور شد: لایروبی در دنیا هفت تا 9 دلار هزینه دارد که میلیون‎ها مترمکعب باید لایروبی شود تا کشتی پهلو بگیرد، دولت سرمایه ندارد که در این راستا هزینه کند لذا بخش خصوصی باید در این زمینه ایفای نقش کند.

گلستان قابیلت دریانوردی تفریحی و گردشگری دارد

رئیس بنادر و دریانوردی گلستان گفت: در صورت حمایت سرمایه‎گذار در فاز نخست شاهد پهلو گرفتن کشتی سوختی در سواحل خواجه‎نفس تا دو سال آینده در این منطقه خواهیم بود.

اسعدی با اشاره به اینکه نظارت بر ساخت و سازهای مجاز دریایی و سواحل استان در حال انجام است از خدمات حمایتی تصادم‎های شناور خبر داد و افزود: در حال حاضر می‎توان روی قابلیت دریانوردی تفریحی و گردشگری مانور داد و از آن استفاده کرد.

وی بیان کرد: اگر گردشگری دریایی در منطقه آشوراده اتفاق بیفتد، کانال و معبر باز شود نسل شناورهای توریستی متفاوت خواهد بود.

این مسئول در پایان با بیان اینکه 10 کیلومتر خلیج داریم، یادآور شد: محیط زیست با هر گونه شمع‎کوبی در این منطقه که حمایت شده است مخالف بوده که برای دسترسی به ساحل دریای خزر 17 کیلومتر مسیر داریم که باید به آن دست پیدا کنیم.

ارسال نظر

آخرین اخبار