کارشناس جهاد کشاورزی گلستان در رابطه با تاثیرات مصرف کود‌های بذرمال زیستی فسفاته و پتاسه در مزارع گندم توضیحاتی ارائه داد.

مصرف کود‌های زیستی بر مزارع گندم چه تاثیری دارد؟
به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، حسین ممشلی کارشناس جهادکشاورزی آزادشهر گفت: کود‌های بیولوژیک (زیستی) کود‌هایی هستند که از طبیعت و خاک‌های حاصلخیز جداسازی و تکثیر شده‌اند و در زمان کاشت با بذر آغشته می‌شوند.

او افزود: این کود‌ها با فعالیت در اطراف بذر، عناصر فسفر و پتاسیم موجود در خاک را برای گیاه به شکل قابل جذب در می‌آورند.

ممشلی گفت: با وجود اینکه قیمت این کود‌ها در مقایسه با کود‌های شیمیایی بسیار کم است، تاثیر آن‌ها در افزایش عملکرد قابل قبول و موثر است.

این کارشناس و مدیر جهاد کشاورزی آزادشهر افزود: از آغاز توزیع بذر گندم تاکنون، برای مصرف همراه با بذر در سطح صد و چهل هکتار کود زیستی توزیع شده است و این در حالی است که در سال گذشته کشاورزان با اهمیت این کود آشنایی چندانی نداشتند.

ممشلی ادامه داد: امید است با آگاهی هر چه بیشتر کشاورزان نسبت به تاثیر کود‌های زیستی بر افزایش عملکرد، مصرف این گونه کود‌ها افزایش یابد.

ممشلی تشریح کرد: کود زیستی فسفاته بارورحاوی باکتری‌های حل‌کننده فسفات است که با استفاده از دو سازوکار ترشح اسید‌های آلی و آنزیم فسفاتاز باعث تجزیه ترکیبات فسفره نامحلول در خاک شده و در نتیجه امکان جذب این عنصر را برای گیاهان فراهم می‌کند.

او گفت: هر بسته صد گرمی یا قوطی نیم لیتری از این کود، برای بذرمال یک هکتار زراعت مصرف می‌شود و می‌تواند جایگزین سالم و مؤثر ۳۰ تا ۵۰ درصد کود شیمیایی فسفاته مورد توصیه در گیاهان شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار