توصیه‌های مفید برای کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های گلستان

توصیه‌های مفید برای کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای در باغ‌های گلستان
به گزارش گلستان ۲۴؛ کیانوش حق نما مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان،  در رابطه با وضعیت آفت مگس میوه مدیترانه‌ای گفت: این آفت به آهستگی حوزه فعالیت خود را به سمت مناطق شرقی‌تر استان گسترش می‌دهد بطوریکه میزان جمعیت آن براساس میزان شکار تله‌ها در شهرستان علی آباد هم در وضعیت خطر قرار گرفته است.

او افزود: در حال حاضر بیشترین سطح آلوده باغ‌های استان به مگس میوه مدیترانه‌ای مربوط به شهرستان‌های بندر گز و کردکوی است و با اقداماتی که به عمل آمده از میزان آلودگی باغ‌های شهرستان گرگان تا حدودی کم شده است.

حق نما گفت: برای مدیریت و کاهش خسارت مگس میوه مدیترانه‌ای و نسل دوم آفت غالب (شپشک ها) مرکبات در کانون‌های آلوده لازم است کارشناسان و باغداران رعایت دستورالعمل در باغ‌های استان (خرمالو، گلابی، نارنگی پیش رس) را در دستور کار قرار دهند.

اوادامه داد: برداشت تمامی میوه‌هایی که از نظر فیزیولوژیک رسیده باشند نظیر خرمالو، گلابی، انجیر، نارنگی پیش رس و ... باید سریع‌تر انجام شود.

حق نما گفت: شکار انبوه آفت با نصب تله‌های جلب کننده تغذیه‌ای حاوی سراتراب، سراتینکس یا پروتئین هیدرولیزات به تعداد ۳۰ تله در تراکم پائین، ۵۰ تله در تراکم متوسط و ۸۰ تله در صورت مشاهده جمعیت بالا با مشاوره و هماهنگی کارشناسان مراکز و کلینیک‌های گیاهپزشکی از دیگر اقداماتی است که برای کنترل این آفت باید مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان افزود: طعمه پاشی بر اساس دستورالعمل کمیته پایش (شکار مگس میوه مدیترانه‌ای در هر تله بیش از ۳ عدد در روز) در باغ‌هایی که میزبان حساس نظیر نارنگی پیش رس وجود دارد توصیه و تاکید می‌شود در صورت نزدیک شدن به زمان رسیدن و برداشت میوه لازم است طعمه پاشی به فاصله ۵ روز تکرار شود.

حق نما ادامه داد: رعایت بهداشت کف باغ با جمع آوری میوه‌های ریخته شده پای درختان و دفن ان‌ها در عمق ۵۰ سانتی متری خاک، رعایت نکات قرنطینه‌ای در جابجایی میوه بین استان‌ها همچنین عدم انتقال میوه‌های آلوده به سایر مناطق استان، مبارزه شیمیایی (کاور اسپری) با حشره کش‌های مالاتیون یا دیپرکس با صلاحدید کارشناس مراکز و کلینیک گیاهپزشکی ۲۵ روز قبل از رسیدن و برداشت میوه از دیگر اقداماتی است که در کنترل آفت مگس میوه مدیترانه‌ای نقش دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار