باقرزاده کریمی گفت: حدود ۱۵ درصد از خلیج گرگان خشک شده است، که یکی از عوامل آن پایین آمدن آب دریای خزر است.

خشک شدن ۱۵ درصد از مساحت خلیج گرگان

به گزارش گلستان ۲۴؛ مسعود باقرزاده کریمی مدیر دفتر اکوسیستم‌های تالابی سازمان حفاظت محیط زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: متاسفانه حدود ۱۵ درصد از خلیج گرگان (تالاب میانکاله) خشک شده است، که یکی از عوامل آن پایین آمدن آب دریای خزر است.

او بیان کرد: در قانون حفاظت از احیاء و مدیریت تالاب، هرگونه بهره برداری و اقدامی که منجر به تخریب و آلودگی غیرقابل جبران تالاب‌ها شود و وارد کردن گونه‌های گیاهی و جانوری غیر بومی به تالاب‌ها، ممنوع است.

باقرزاده کریمی با اشاره به اینکه حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است، گفت: فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن همراه باشد، ممنوع است. حفاظت، بهسازی و زیباسازی محیط زیست و گسترش فرهنگ حمایت از محیط زیست حق شهروندان است و دولت این حق را در برنامه ها، تصمیمات و اقدام‌های توسعه ای، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، دفاعی و امنیتی مدنظر قرار میدهد.

او تصریح کرد: کم توجهی به وضعیت تالاب‌ها در روند توسعه، این زیست بوم‌های ارزشمند را در بسیاری از نقاط دنیا با چالش‌های جدی مواجهه ساخته است و اثرات این روند تخریبی بر زندگی انسان ها و تنوع زیستی، بسیاری از کشور‌ها را بر آن داشته است تا با تدابیر بازدارنده و یا کاربرد شیوه‌های جدید مدیریتی در دستیابی به توسعه پایدار، نسبت به حفاظت و احیاء تالاب‌ها اقدام کنند.

باقرزاده کریمی با اشاره به مشکلاتی که ممکن است تالاب‌ها با آن رو به رو باشند، گفت: کاهش آب ورودی به تالاب‌ها از منابع آب سطحی و  عدم تامین حقابه زیست محیطی تالاب ها، اجرای طرح‌های توسعه‌ای و زیر بنایی بزرگ مثل راهسازی، پتروشیمی، پالایشگاه، فرودگاه، خطوط انتقال نیرو و ... در محدوده‌های اثر گذار تالاب ها، تغییر کاربری اراضی تالاب برای امور کشاورزی و ... از مشکلاتی است که ممکن است تالاب‌ها با آن روبه رو شوند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار