یک مسئول در شرکت آب منطقه‌ای گلستان از شناسایی ۱۲۰ مزرعه که با فاضلاب خام آبیاری می‌شدند، خبر داد.

آبیاری مزارع با فاضلاب خام در استان گلستان/ ۱۲۰ مزرعه شناسایی شد

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از روابط عمومی آب منطقه‌ای گلستان، عبدالرضا کابلی، مدیر دفتر محیط زیست و کیفیت منابع آب این شرکت اظهار داشت: در شش ماهه نخست سال جاری تعداد 120 مورد آبیاری مزارع با فاضلاب خام شناسایی و اخطاریه‌های آن برای مالکان صادر و رونوشت آنها برای دستگاه‌های اجرایی و نظارتی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی، محاکم قضایی و غیره ارسال شده است. 

وی گفت: آبیاری مزارع و زمین‌های کشاورزی با فاضلاب خام و تصفیه نشده یکی از مشکلاتی بوه که سال‌هاست مورد توجه مسئولان قرارگرفته است زیرا به طور مستقیم با سلامت شهروندان ارتباط دارد.

کابلی افزود: انواع سبزی، صیفی و محصولاتی که در اراضی کشاورزی مورد آبیاری با فاضلاب خام تولید می‌شود، بدون نظارت بر شیوه پرورش و آبیاری وارد بازار می‌شوند و با مصرف آن سلامت مردم به خطر می‌افتد.

وی بیان داشت: براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی هر اقدامی مانند آلوده کردن آب آشامیدنی و توزیع آن، دفع غیربهداشتی فضولات دامی و مواد زائد، تخلیه سموم در رودخانه‌ها و استفاده غیرمجاز از فاضلاب خام یا پساب تصفیه خانه فاضلاب برای مصارف کشاورزی ممنوع است. همچنین طبق ماده 46 قانون توزیع عادلانه آب، سازمان حفاظت محیط زیست مسئولیت پیشگیری از آلوده ساختن منابع آبی را برعهده دارد.

کابلی تصریح کرد: هرچند شرکت آب منطقه‌ای مسئولیت قانونی در این خصوص ندارد اما همواره و به طورمستمر از محل دفع فاضلاب بازدید و در صورت استفاده از آبیاری مزارع با فاضلاب خام، ضمن تذکر شفاهی، اخطاریه‌های آن را برای مالک ابلاغ و مراتب را به دستگاه‌های مرتبط اعلام می‌کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار