معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان گفت: به دلیل کاهش تولید گندم میزان کاه خروجی آن هم با کاهش ۵۰ درصدی روبرو شد.

کاهش تولید گندم در استان موجب کمبود کاه برای دام ها شده است

به گزارش گلستان 24، رحمت اله سمیعی اظهار کرد: به دلیل کاهش تولید گندم میزان کاه خروجی آن هم با کاهش ۵۰ درصدی روبرو شد و در کنار این موارد همه ساله بخش عمده نیاز دام سبک استان که حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار رأس است، از طریق مراتع استان تأمین می‌شد که به دلیل خشکسالی شدید این امر ممکن نبود لذا تقاضای علوفه در بازار افزایش یافت.

وی ادامه داد: علاوه بر موارد فوق به دلیل کمبود منابع آبی کشت نباتات علوفه‌ای به ویژه ذرت در استان کاهش یافته و مشکلات تأمین علوفه را برای دامداران صنعتی افزایش داده است.

سمیعی افزود: کمبود نهاده و علوفه در استان و کشور موجب افزایش قیمت این نهاده و در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصولات برای دامداران شده و این درحالی است که قیمت محصولات ثابت بوده و برخی مانند دام زنده روند نزولی هم داشته است.

وی افزود: امسال به دلیل خشکسالی میزان تولید محصولات کشاورزی کاهش یافته و یکی از مهم‌ترین آنها اقلام خوراکی جو است که بخش عمده‌ای از نیاز استان را مرتفع می‌کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان ادامه داد: به منظور کاهش اثرات خشکسالی پیگیر واردات اقلامی مانند دانه جو و ذرت برای دامداران باقیمت ارز دولتی شدیم ولی این میزان واردات جوابگوی نیاز دامداران نیست.

سمیعی ادامه داد: همچنین برای تأمین نیاز دامداران استان و استفاده حداکثری از سایر اقلام علوفه‌ای استان به طور متوسط در ماه حدود ۲۰ هزار تن کنسانتره با قیمت دولتی و پنج هزارتن خوراک به صورت خام در اختیار تعاونی‌های داوران استان جهت توزیع بین دامداران قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: تلاش‌هایی برای جلوگیری از خروج کاه از استان صورت گرفت که متأسفانه به دلیل اعتراض سایر استان‌ها و ایجاد محدودیت برای سایر اقلام مورد نیاز استان امکانپذیر نشد.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی گلستان تاکید کرد: در قانون بودجه تأمین ارز برای نهاده مورد نیاز فقط برای ۶ ماه اول سال بوده و بعد از آن واردات بر اساس قیمت ارز آزاد است که قطعاً باید با شرایط کشور برنامه ریزی اساسی برای کاهش اثرات افزایش قیمت برای مصرف کنندگان لحاظ شود.

وی با بیان این مطلب که توزیع کنسانتره دولتی از سال‌های گذشته وجود داشته ولی به دلیل بروز خشکسالی در اواخر سال گذشته و سال جاری میزان تولید و توزیع آن تقریباً سه برابر شده است، افزود: یکی دیگر از اقدامات برای بهبود وضعیت دامداران اصلاح قیمت شیر خام به ۶۴ هزار ریال بود که پس از ابلاغ وزیر کشاورزی در استان اجرایی شد.

سمیعی ادامه داد: از جمله اتفاقات مهم دیگر آزادسازی قیمت سبوس گندم بود که در تنظیم بازار کشور مصوب شد و بعد از اعتراضات دامداران مصوبه لغو و اجرایی نشد.

وی سه اقدام مهم جهاد برای رفع مشکل نهاده را تأمین نهاده دامی با ارز دولتی، استمهال بدهی دامداران و تخصیص تسهیلات ارزان قیمت بر شمرد و افزود: مرحله اول در حال انجام و مراحل بعدی در مرحله پیگیری است.

سمیعی در پایان در مورد مشکل تأمین داروی مورد نیاز دامداران گفت: در بخش تأمین دارو، ارز دولتی آن در بودجه برداشته شده و با ارز آزاد محاسبه می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار