رییس هیات مدیره شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور:

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: متوسط آب بدون درآمد کشور، ۲۵ درصد و میزان خروج آب به صورت فیزیکی از شبکه ۱۲ درصد است.

میزان خروج آب به صورت فیزیکی از شبکه ۱۲ درصد است

به گزارش خبرنگارگلستان 24، حمیدرضا جانباز روز یکشنبه در دومین روز سفر کاری خود به گلستان اظهار کرد: در کنار این ۱۲ درصد خروج آب به صورت فیزیکی، ۱۳ درصد دیگر هم از آب مصرفی درآمدی برای شرکت آب و فاضلاب ندارد.

وی بیان داشت: تابستان امسال هشت هزار روستا به علت مشکلات کم‌آبی، با تانکر آبرسانی شدند که در بودجه سال جاری ویژه آبرسانی به روستاها، مبلغ خوبی مصوب شده که انتظار داریم با تخصیص کامل و به موقع بتوانیم شبکه‌های آبرسانی روستایی را که پیش‌بینی کردیم، به سرانجام برسانیم.

وی یادآور شد: برای گلستان امسال شاهد افزایش بودجه خوب آبرسانی به مناطق روستایی هستیم بطوری که بودجه حدود هزار میلیارد ریالی این استان در این بخش با هشت برابر افزایش به هشت هزار میلیارد رسیده است.

به گفته وی در بخش روستایی ۴.۵ میلیون نفر از روستاییان از خدمات شرکت آب و فاضلاب بهره‌مند شدند و ۴۵۰ هزار نفر در روستاهای کشور از آب پایدار برخودارند که تلاش داریم این میزان را به ۹۷۰ هزار نفر برسانیم.

وی تاکید کرد: اکنون دبی خروجی آب پشت سدها به گونه‌ای تنظیم شده که در کنار تامین آب موردنیاز، نگرانی بابت کمبود آب در پاییز نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: دولت گذشته در دوره هشت ساله مدیریتش در کشور، در حوزه توسعه خدمات آب و فاضلاب پوشش حدود ۹ میلیون نفر را انجام داده و هدف‌ ما پوشش یک میلیون نفر دیگر تا پایان سال جاری است.

جانباز با بیان این که ۵۵ درصد جمعیت شهری از طرح‌های فاضلاب بهره‌مند شدند در خصوص علل عقب‌ماندگی مابقی جمعیت شهرنشین از اجرای این طرح، اضافه کرد: دیر شروع شدن طرح‌های فاضلاب به نسبت طرح‌های آب، از عمده دلایل عقب‌ماندگی است.

وی تصریح کرد: اکنون ۵۴ تصفیه‌خانه در کشور در مدار بهره‌برداری قرار دارد که سهم دولت گذشته ۲۸ تصفیه‌خانه بود و از مجموع تصفیه‌خانه‌های موجود، ۳۰ درصد در دولت دوازدهم ساخته شد.

وی بیان کرد: دولت پیشین ۸۸ تصفیه‌خانه را در زمان حضور و مدیریتش در کشور به بهره‌برداری رساند و وضعیت شرکت آب و فاضلاب با حمایت‌های وزارت نیرو خوب بود و سعی کردیم با توجه به مشکلات مالی در تنوع بخشیدن به منابع مالی اقدام کنیم.

معاون وزیر نیرو گفت: تلاش داشتیم تا اجرای پروژه‌های فاضلاب در کشور را بدون اتکا به درآمدهای عمومی و به صورت خودگردان با تدوین قراردادهای بلند مدت در تاسیسات به سرانجام برسانیم و در این مسیر از مکانیسم و ظرفیت تبصره‌های قانونی و قانون تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب استفاده مناسب کردیم.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید و مصرف آب در ۳۰۰ شهر با یکدیگر برابر است و در صورت مصرف مازاد آب، این تعادل شکننده تولید به هم می‌ریزد.

جانباز در بخش دیگری گفت: استفاده از آب سد نرماب گلستان و شیرین سازی آب شور و لب‌شور از برنامه‌های وزارت نیرو برای تامین آب پایدار به ویژه مناطق روستایی این استان است.

وی با تاکید بر این که در بخش روستایی، پایداری منابع آب جزو اولویت‌های ما در گلستان است، خاطرنشان کرد: با توجه به تقسیم‌بندی صورت گرفته در گلستان برای تامین آب آشامیدنی پایدار، در نیمه شرقی استان تلاش دایم از منابع پایدار سد نرماب استفاده کنیم که تلاش خواهد شد تا در نیمه اول سال آینده، تعدادی از شهرها و روستاها از آب آشامیدنی سد نرماب بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: در مناطق حاشیه خلیج گرگان و شمال گلستان که دارای آب شور و لب‌شور هستند، شیرین سازی آب را پیگیری خواهیم کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار