معاون اقتصادی وزیر امور خارجه:

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: اخیرا با کشور روسیه برای صادرات چوب به ایران با رعایت قرنطینه ۲۰ روزه از طریق مبادی گمرکی گلستان رایزنی شده و تجار استان می‌توانند از حدود دو ماه آینده از این کشور چوب وارد کنند.

امکان واردات چوب توسط تجار گلستانی از روسیه حدود دو ماه آینده

به گزارش خبرنگار گلستان 24، مهدی صفری امروز در جمع مدیران ستادی حوزه راه و شهرسازی، حمل و نقل جاده‌ای، گمرک و راه آهن استان گلستان در ایستگاه راه آهن اینچه‌برون بدون اشاره به آماری، اظهار کرد: گلستان ظرفیت بسیار بالایی درحوزه صادرات و ترانزیت کالا دارد و می‌تواند علاوه بر مصالح ساختمانی به کشورهای آسیای میانه، اقدام به صادرات آبزیان بویژه میگو، پای مرغ و مرکبات به کشور چین و دیگر کشورهای شرق آسیا صادر نماید.

وی افزود: اخیرا با کشور روسیه برای صادرات چوب به ایران با رعایت قرنطینه ۲۰ روزه از طریق مبادی گمرکی گلستان رایزنی شده و تجار استان می‌توانند از حدود دو ماه آینده از این کشور چوب وارد کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین افزود: این وزارتخانه آمادگی کامل برای انجام هماهنگی‌های لازم برای سفر هیات‌های اقتصادی و تجاری استان‌های مختلف از جمله گلستان به کشورهای منطقه و انعقاد قراردادهای رسمی با تجار و واحدهای تولیدی و صنعتی آن کشورها دارد.

صفری به اهمیت کریدور شمال - جنوب نیز اشاره کرد و بیان داشت: برای اتصال به این کریدور علاوه بر اینچه‌برون، چند نقطه دیگر مانند «سرخس، امیرآباد و انزلی» هم وجود دارد که هر کدام دارای مشکلات و نواقصی هستند که باید هرچه سریع‌تر برطرف شود.

وی افزود: با تلاش‌ها و رایزنی‌های انجام شده با کشورهای آسیای میانه، ظرفیت ترانزیت از این کریدور ریلی امسال ۱۵ میلیون تن و برای سال آینده تا ۳۵ میلیون تن پیش‌بینی شده که باید مقدمات و زیرساخت آن را فراهم کرد.

صفری اضافه کرد: متاسفانه برای ایجاد زیرساخت‌های این کریدور طی هشت سال گذشته کم‌توجهی شده و اکنون باید با کار و تلاش مضاعف این عقب‌ماندگی‌ها را برطرف کنیم.

وی گفت: روزگاری حجم تجارت خارجی ما با کشور ترکمنستان سالانه ۶ میلیارد دلار شامل ۳.۲ میلیارد دلار واردات گاز و ۲.۸ میلیارد دلار صادرات و ترانزیت کالا و مصالح داشتیم اما این رقم در سال‌های گذشته به صفر رسیده بود و اکنون با تلاش دولت و وزارت امور خارجه در حال تحقق دوباره این حجم مبادلات تجاری هستیم.

معاون اقتصادی وزیر امور خارجه همچنین از تلاش برای بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های صادراتی و ترانزیت کالا از مبادی مختلف گمرکی کشور خبر داد و گفت: دستور رییس جمهور برای فعالیت شبانه روزی گمرکات و مجهز شدن آنها به دستگاه‌های ایکس ری و نیز ایجاد زیرساخت‌های ریلی، جاده‌ای و دریایی درحال انجام است.

صفری افزود: اخیرا برای توسعه صادرات و ترانزیت دریایی با کشورهای حاشیه دریای خزر چند کشتی کانتینربر و مجهز به یخچال خریداری و در اختیار سازمان کشتیرانی قرار گرفت تا ظرفیت حمل کانتینری این سازمان در دریای خزر از ۲۵۰ به ۵۰۰ کانتینر افزایش یافت.

صفری افزود: اکنون فرصت صادرات مصالح ساختمانی (کاشی و سرامیک، گچ و سیمان) به کشور روسیه تا ۵ میلیارد دلار و به قزاقستان تا ۲ میلیارد دلار درسال افزایش یافته است.

وی گفت: گلستان هم در تولید برخی مصالح ساختمانی از جمله سیمان مرغوب توانمندی زیادی دارد که می‌تواند از این ظرفیت ایجاد شده استفاده کند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار