معاون جهاد کشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان گفت: میانگین سالیانه فرسایش خاک در جهان هشت تا ۹ تُن در هکتار بوده ولی در ایران و در گلستان این آمار به ۱۷ تُن در هکتار می‌رسد.

میزان فرسایش خاک در گلستان سالانه ۱۷ تن در هکتار است

به گزارش گلستان 24، محمدرضا عباسی اظهارکرد: میانگین سالیانه فرسایش خاک در جهان هشت تا ۹ تُن در هکتار بوده ولی در ایران و در گلستان این آمار به ۱۷ تُن در هکتار می‌رسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان افزود: این امر به معنای آن است که فرسایش خاک در ایران بیش از دو برابر بیشتر میانگین آمار جهانی است.

وی بیان کرد: بیشترین مقادیر فرسایش خاک با ۳۵ تن در هکتار مربوط به مناطق شرق استان و فرسایش خاک در سمت غرب هم در جنگل‌های گلستان تا حدود هفت تن در سال می‌رسد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان هم گفت: قطع درختان جنگلی، کشاورزی غیراصولی، تغییر کاربری و ساخت و سازهای بی رویه، نابودی مواد آلی خاک و به دنبال آن، فرسایش خاک در کشور و همچنین استان گلستان را سرعت داده است.

ابوالفضل فرجی افزود: در حال حاضر فقط در حدود ۱۰ درصد از ۱۶۵ میلیون هکتار مساحت کشور، یعنی در ۱۶ میلیون هکتار کشت و زرع می‌شود که کمتر از ۵۰۰ هزار هکتار از آن (فقط نیم درصد) حاصلخیز است.

فرجی اضافه کرد: از لحاظ عناصر غذایی فسفر نیمی از خاک استان دچار کمبود است و از نظر عنصر روی قابل جذب هم بیش از ۸۰ درصد اراضی دچار کمبود هستند.

وی بیان کرد: به ازای هر یک صدم درصد کاهش ماده آلی خاک کشاورزی، ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار تولید کاهش می‌یابد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار