معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان :

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: براساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی امسال ۱۱۰ هزار تن انواع مرکبات از باغات این استان برداشت شده است.

برداشت 110 هزار تن انواع مرکبات از باغات استان

به گزارش گلستان 24، حسین پهلوانان اظهار کرد: در گلستان حدود ۶ هزار هکتار باغ نارنگی و پرتقال و دیگر مرکبات وجود دارد و امسال حدود ۱۰۰ هزار تن محصول در این باغات برداشت شد.

وی ادامه داد: هر ساله سازمان تعاون روستایی عهده‌دار خرید و دپو مرکبات بود ولی امسال و بر اساس بخش نامه‌های بالادستی این وظیفه به اتحادیه و صنف باغداران سپرده شده است .

پهلوانان افزود : به سبب نبود اتحادیه منسجم و قدرتمند در گلستان، امکان خرید برای تنظیم بازار و انبار میوه مازاد به طور کامل میسر نشده و برخی از باغداران به اجبار محصول خود را به قیمت‌های اندک در محدوده ۴ هزار تومان به فروش رساندند که کفاف هزینه‌ها را نمی‌دهد.

وی گفت : برخی اقدامات فنی و کمک های پشتیبانی مانند توسعه سیستم آبیاری تحت فشار، توسعه سیستم کود آبیاری و محلول‌پاشی عناصر غذایی، احداث باغ به شیوه پشته‌ای، توسعه ارقام جدید با عملکرد بالا و پیش‌رس، تولید نهال‌های استاندارد و گواهی شده و از همه مهم‌تر ذخیره‌سازی مناسب و کاهش ضایعات از جمله مباحثی هستند که اتحادیه و صنف مرکبات‌داران باید برای آنها برنامه‌ریزی کند

معاون جهاد گلستان گفت :‌ از ابتدای امسال تاکنون ۳۵ هزار دلار انواع میوه از گلستان به مقصد افغانستان، ترکمنستان و قزاقستان صادر شده که بخش عمده آن را مرکبات به ویژه پرتقال تشکیل می‌دهند.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود ۱۰۰ هزار تن از محصول تولیدی مرکبات گلستان پرتقال و حدود ۱۰ هزار تن نارنگی است که حدود ۳۰ درصد این محصول تازه خوری و ۷۰ درصد دیگر ذخیره شده، بخشی به سایر استان‌ها ارسال و بقیه صادر می‌شود.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار