رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان:

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان گفت: در استان 30 هزار حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد کمتر از 2 هزار حلقه چاه آب کنتوردار هستند.

کمتر از 2 هزار حلقه چاه در استان دارای کنتور هستند/ 42درصد اراضی گلستان آبی هستند

به گزارش خبرنگار گلستان 24، محمد برزعلی صبح امروز در همایش منطقه ای سازگاری با خشکسالی در کشاورزی که با حضور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به کاهش بارندگی ها و کشاورزی بودن منطقه از سال گذشته تا کنون این استان با شرایط سخت کم آبی روبرو بوده است.

وی افزود: به دلیل خشکسالی اخیر بیشترین ضررمتوجه مزارع گندم شده به طوری که 48 هزار هکتار به دلیل سبز نشدن و کم آبی از بین رفته است.

برزعلی گفت: در آبگیری سدها نسبت به سال های قبل نیز رقم قابل ملاحضه ای نداشته ایم و در ماه های قبل بهمن و اسفند که محصولات کاشته شده از جمله گندم نیازمند اب سدها از جمله وشمگیر بودند با مشکل بی آبی سدها مواجه شدیم.

رییس سازمان جاد کشاورزی گلستان بیان کرد: 24درصد از اراضی استان که 240 هزار هکتار را شامل می شود، اراضی آبی هستند و باید در برنامه های جدید به سمتی برویم که ابتدا آبیاری نوین و کشت گلخانه ای را در استان رواج دهیم.

وی گفت: خشکه کاری برنج به جای کشت شالی غرقابی از دیگر برنامه های این سازمان برای مقابله با خشکسالی بود که در تعدادی از مزارع استان انجام شده است.

وی ادامه داد: استان گلستان دارای 30 هزار هکتار باغ است که نیازمند آبیاری هستند و این در حالی است که استان سوم کشور در کاهش بارندگی ها هستیم.

برزعلی گفت: مهمترین چالش های تولید در سال گذشته، عدم رعایت تاریخ کشت، عدم امکان کنترل به موقع علفهای هرز، عدم تامین اعتبارات تعمیرات و نوسازی اراضی، کمبود رطوبیت و عدم استفاده از کودهای شیمایی از جمله سرک موجب شد تا تولیدات اراضی یا کاهش یابد و یا از بین برود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان، گفت: به دنبال ایحاد نخستین رصد خانه کشاورزی کشور در استان هستیم و معتقدیم که وقتی تغییرات اقلیمی در حال رخ دادن است باید به سمت کشت های جایگزین، کشت های گلخانه ای و استفاده از مدیریت نوین در بخش کشاورزی برویم

 

ارسال نظر

آخرین اخبار